luvcatz

Alla inlägg den 19 november 2013

Av luvcatz - 19 november 2013 21:31

Jag bara älskar uppmärksamheten du ger mig :)

Fina möten o däremellan chatstunder//luvcatz

 

Av luvcatz - 19 november 2013 18:51

Buhuu va mörkt o trist allt é... Jag e så otacksamt less på denna årstid vid arbetsdagar. På helgerna är det ok om dagarna e soliga o man kan gå ut o få lite soool....

Längtar ut i världen. Satt o planerade för lite julklappshandel med hjärtat för att skicka till Australien. Hennes urgulliga värdfamilj och min försföddes värdfamilj som välkomnade mig och mina resekompisar till sina hem i Australien, Barossa Valley.... Vilka underbara dagar vi fick uppleva i vindistriket och framförallt vilka underbara människor som tog emot oss som vi hade varit släkt.   De anordnade middag för oss och min förstföddes läromästare på digeridoo kom och hade konsert och föreläsning om aboriginernas liv och historia. Han berörde oss djupt, alla som satt runt bordet hade frågor, även de som bodde o levde i Aus. blev väldgit engagerade. Min förstföddes sponsor skulle göra insamling för deras rotary-klubb till förmån för att bidra med hjälp till fattiga aboriginer. - Vilken kväll - så varmt minne för livet.


Sen hade vi förmånen att bo i Sydney hos en tjej som växt upp i min hemstad. Hjärtat var ledig från skolan o slapp skoluniformen för några veckor i april så vi umgicks i nästan två veckor. Det var fullt schema, vi bodde hos hennes familjer, hos utbytesstudenter som hade varit hos mig i sverige, deras familjer var urgulliga o tog med oss på allt möjligt. Vill tillbakaaaaa....


Så jag kom att tänka på Bondi Beach och Bondi Ink idag. Jag gjorde denna tatuering efter att jag varit på Uluru - Ayers Rock där vi fick en hel del av historien om den stora stenen mitt i öknen. Platsen var magisk - man blev upprymd av energi.

Symbolen i min fotlänk är för " de fem vattenhålen" - självaste Uluru och i mitten valde jag symbolen för kvinna om ni ser bilden fr vänster en "påk" - som kvinnorna gräver efter mat och rötter - upponervänt C - en "hukande människa" - en "avlång skål" som kvinnorna bär maten i på huvudet....

Hade det varit en symbol för mannen hade det varit ett "spjut" - "sittande människa" - en "boomerang".

Ja, fascinerande ritualer och histora, aboriginerna har en tradition av att den äldste i familjen väljer ut en ungdom och för vidare sin historia muntligt, så det finns inte så många kvar som kan deras historia - sorgligt men sant hur de har behandlats i många, många år.....

Sol i hjärta - Sol i sinne en tråkig tisdag i November//fridens


     

               

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards