luvcatz

Alla inlägg under april 2016

Av luvcatz - 8 april 2016 16:30

Sitter här i vårt omväxlande aprilväder, plus tre idag o inte lika stormigt som igår. Känslan av vårfåglars sång o lite regntunga moln är likadan varje år denna årstid. Alla vet att snart smäller det till o blir vår på riktigt, bara man härdar ut aprilvädret...

Då ere juh gött att man kan gå till sitt gym o ta en timme med sin PT o få lära sig lite grymma lyft eller uttryck  


Vad har jag åstadkommit sen fettförbrännings-februari? Joo, halvvägs i mitt vikt(igaste) mål - 10 kg o ändå byggt på mig muskler. Där kommer ett helt nytt uttryck in som jag med ett leende berättade för mina kollegor över en fikarast.

Heeey, jag har slutat banta..... - alla glodde på mig o sa att jag har ju gått ner i vikt, det syns ju på mig nu, så vad gör jag om jag inte bantar??  Jag deffar.... det är så det heter i gymma gym världen, hahaha! Vet inte riktigt om det är deff, måste nog bli av med typ tio kg till innan man kan se musklerna som gömmer sig under alla volanger jag har på min kropp. Men det var kul att få reaktionerna o det gav lite upphov till viktsnack - nästan alla jag känner har issues med vikten... uppåt eller neråt - det är inte många som bara é helt nöjda med sig själva i den frågan. Det kan väl vara ett "i-lands problem" , eller att vi har ett totalt fel fokus i nutiden. Skönhet kommer inifrån - punkt! Jag tycker oftast att man ser i människors ögon om man gillar dem eller inte. Kemin stämmer inte i alla lägen o det har inget med om det är över och/eller underviktiga personer - alla är lika viktiga.... eeeeyh, det tror jag de flesta sunda människor vet.


Deffa är ett slanguttryck som används av kroppsbyggare och andra tränande för den process man går igenom för att tappa fettmassa. "Deffa" är ett förkortat slang för "definiera"; i detta fall muskler som ligger under fettet. källa:Wikipedia

 

Nästa nya ord jag bara älskar är marklyft - eller deadlift, huvudsaken är att man markar tungt, säger min PT, med blandad allvar o glimt i ögat, hahaha, det stämmer, man blir jävligt pepp när man håller på vid stången o vill utmana sig själv som en tok för att klara mer o mer o mer..... sjuuukt beroendeframkallande, börja inte med det om ni inte har tänkt att fortsätta, hahahahaa, ni blir fast - deadlift 4 life lixom....

Oki, sist jag hade PT pass kom vi in på bänkpress - man ska lägga upp sig med stil o klass - hmmm   sant så sant, mina armar svajjade hit o dit, hade ingen koordination eller styrsel - tyyyp.... vips så  kände ja av rätt muskelgrpp o tror jag gjorde rätt.... fett najs så att säga. De é bare å kötta på folks - vad har ni att förlora? Några kilon upp eller ner kanske?

 

"För att kunna lyfta tungt är det viktigt att du har en stabil bas att pressa ifrån. Under hela lyftet bör du se till att hela dina fötter är stadigt förankrade i golvet, och att rumpan, övre ryggen och huvudet ligger stadigt mot bänken.

För att skydda dina axlar bör du dra bak och ihop skulderbladen. Detta placerar dina axlar i ett bra läge för att pressa, minimerar risken för skador, och skapar dessutom mer stabilitet att pressa från. Källa - Styrkelabbet"

 

Såå, jag har kommit en bit på väg i mitt mål för bättre hälsa o en friskare o starkare kropp. Nu har fler av mina vännor blivit inspirerade att ta tag i vikten eller träningen - det blir lixom en positiv följdeffekt o vi blir fler som peppar varandra - såå najs.....

 

Man bör dock våga bjuda på sig själv, ibland har man inte riktigt den rätta tekniken eller kunskapen men man vill testa o utmana sig själv lixom - sååå, då kan man få ett fnittrigt anfall för att man råkar se sig själv i de jobbiga speglarna som sitter överallt i alla gym.... Just do it!! Acceptera spegelbilderna o kolla in din teknik så du lyfter rätt, acceptera oxå att du ser ut som en grimarserade mupp, lär dig att gilla det du ser hur det än tar emot.... med gäddhäng o volanger.... öva på det alla självkritiska tjejor!!! Bara det är en utmaning för de flesta av oss moderna kvinns med tanke på medias makt att förmedla skönhet o hälsa....

 

Det började med en önskan om att gå ner i vikt, för att klara vardagen, dvs orka gå i trappor, inte ha ont i knä o axlar o jag fick såå mycket mer på köpet när jag vågade ta hjälp av en expert i ämnet hälsa o vikt - som verkligen förstår sig på vad kost o träning gör för kroppen och knoppen. Måste säga att min PT är en sann entreprenör o jobbar som faen för sina "kunder" han finns alltid till hands när man tvivlar eller undrar - det där med sociala medier är faktiskt bra om man använder det sunt... En jättebonus är alla fina människor som jobbar på gymmet o den positiva atmosfären. Har man ingen aning om vad man ska träna när man ramlar in på World Class så finns det en massa roliga o grymma "fortgjort" pass man kan haka på. De blir aldrig tråkigt i alla fall!! Tjejer iväg till era gym nu o marka för livet//luvcatz

 

 

 

Av luvcatz - 8 april 2016 12:45

Häromdagen pratade jag med en vän om min nästa resa som är i Juni till Oslo.  - Då har jag besökt alla huvudstäder i Norden sa jag, nu ere dags att sätta huvudstäder i Europa på min bucket list!!!


Vad händer?? Kvällen efter ringer min förstfödde helt apropå o frågar om jag vill henka på till Rom i maj???? Whaaat, vilken överraskning att han kom att tänka på sin gamle mor när flickvännen inte kunde följa med, för att jobbet kom i vägen.... heeey, de e helt ok att vara tvåa ibland, man kan inte vinna jämt, en god tvåa är en god mor åt vuxna barn!   Såå, det blev lite panik att kolla över så man kunde byta bort jouren på jobbet - har man så fina kollegor som jag så fixar sig det mesta.-  What goes around, comes around!!


Rom med rundturer i akritekturen, Fontana di Trevi, Vatikanen, Spanska trappan, Pantheon, Peterskyrkan mm är inbokat att få se, känna, dofta o uppleva... really, såå najs, eftersom min förstfödde studerar vid universitetet så är inträden o guidade turer förbeställda o jag kan bara henka på lixom - schyrre, det kan jag inte missa!! Vi åker dock ner ett par dar innan kursarna kommer för att få se o uppleva Rom på egen hand. Pasta, ost, lufttorkad skinka, kultur o gott sällskap - åh tänk om man skulle kasta i en slant i önskefontänen o springa på sin drömprins - eeeih, näää, jag är juh inte vidskeplig eller tror på ödet, synd.... när man ändå är i kärlekens stad   Fast den största vinsten är juh kvalitetstid med min förstfödde - han är juh mannen numero uno i mitt hjärta - sån där kärlek man som mor alltid bär med sig.


Jaa, alla vägar bär till Rom, hur man än vrider på sig har man alltid ändan där bak.... Livet är... sen dör man - den frasen har mina tokgoa tjejjor, tant 1,2 o 3 hört till leda.... vet inte var jag snappade upp den (säkert nåt sånt där kändis citat som går på fejsan) men jag anammade det enkla uttrycket, för det är så det är, kort och koncist, det är resan o de fantastiska mötena med människor, djur, natur o kultur däremellan som räknas. Ta chansen när den erbjuds - vad har man att förlora?

Har ni fina läsare tips på vad man måste se i Rom, skriiiv gärna//luvcatz


Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards