luvcatz

Alla inlägg under juni 2013

Av luvcatz - 27 juni 2013 23:29

Goodness, greatness, great balls on fire! Gud vad lättad jag är. Nu börjar den vingliga och krokiga vägen framåt. Puh, så bra det gick idag. Som man sår får man skörda, det får jag bevis på om o om igen.

X är bara en bokstav, så är det och jag kan hela alfabetet så det är bara att börja läsa   


Kommer en så kommer #tre, det har jag skrivit om förut, fast då handlade det om sorg, vi får se om det gäller lycka också. Jag tycker ju, om jag får säga det själv, att jag haft så mycket motvind. Jag har kämpat hårt och tänker göra allt i min makt för att vända på det.

Om jag nu kommer ihåg hur man gör ;) hmmmmmmmm


B är barn o F som i försfödde och hans fina flicka, imorgon är det premiärdags och jag o min tokgoa väninna sitter parkerade på första rad med blommor till talangerna efter föreställning. 


L som i liv U som i underbar, C som i chans och K som i kärlek, det är alfabetet det//fridens

Av luvcatz - 27 juni 2013 23:15
Yes, of course it hurts when buds are breaking.
Why else would the springtime falter?
Why would all our ardent longing
bind itself in frozen, bitter pallor?
After all, the bud was covered all the winter.
What new thing is it that bursts and wears?
Yes, of course it hurts when buds are breaking,
hurts for that which grows
                         and that which bars.
 
Yes, it is hard when drops are falling.
Trembling with fear, and heavy hanging,
cleaving to the twig, and swelling, sliding -
weight draws them down, though they go on clinging.
Hard to be uncertain, afraid and divided,
hard to feel the depths attract and call,
yet sit fast and merely tremble -
hard to want to stay
                    and want to fall.
 
Then, when things are worst and nothing helps
the tree's buds break as in rejoicing,
then, when no fear holds back any longer,
down in glitter go the twig's drops plunging,
forget that they were frightened by the new,
forget their fear before the flight unfurled -
feel for a second their greatest safety,
rest in that trust
                   that creates the world.

http://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter-en-mcduff-forthetreessake.shtml

Av luvcatz - 26 juni 2013 21:20

Idag åkte grabben hem till soliga #Florida! Åh, vad jag kommer att sakna hans goa, goa skratt o sköna humor. Jag fick ett fint sms innan han gick på planet. Det gjorde mig glad in i själen. Jag kan inte annat än lyckönska gossen, han kommer att bli något stort en dag   


Vilken dag det har varit, regnigt o disigt och jag har varit helt sänkt. Hoppas morgondagen blir bättre. Ser dock fram emot fredag då det är dags att gå på #premiär. Det är dags för min förstfödde och hans söta flicka att äntra scenen i ett bygdegårdsspel. Det är så spännande att äntligen få se hur de byggt kulisser, hur de ser ut i kläderna de släpat på fram och tillbaka mellan repen. Manuset har jag läst och jag kan se dem framför mig. På fredag smäller det.


Var ute på kvällsprommis nu när det äntligen slutat regna. Fan vilken skitdag!!

Jag får ta det, det kan inte alltid vara roligt......

Nä, nu ska jag krypa upp i soffan o gosa med kattorna, slötitta på tv//fridens

Av luvcatz - 26 juni 2013 21:11

I get your message

You´re still hurting me

You say you gonna die

Who am I to cry?

I tell you to try

I tell you to choose

Only you know why

you always loose!//fridens


Av luvcatz - 25 juni 2013 23:26

Har ni läst Tao enl Puh, Benjamin Hoff. Det är ganska tänkvärt. Hittade några typiskt #härliga #Ior och #Puh citat :)
 
Att kunna stava är inte det viktigaste. Vissa dagar har det ingen betydelse alls om man kan stava till tisdag.
 
Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
 
Det är att göra en god gärning utan att tänka på att det är en god gärning.
 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
 
Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?'.
 
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre.
 
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
 
För den outbildade är ett A bara tre pinnar.
 
Försök att inte sätta dig på tistlar, det kan ta allt liv ur dem. Förresten, det kan vara någons lunch.
 
När du talar med en Björn med Mycket Liten Hjärna, får du inte glömma bort att långa ord kan besvära honom.
 
När du tar en liten smakbit av något hos en vän, ät då inte så mycket att du fastnar i dörren.
 
När du tittar på dina två tassar vet du, att när du har bestämt dig för vilken som är höger, kan du vara säker på att den andra är vänster.
 
När du trillar ner på någon räcker det inte att säga att du inte kunde hjälpa det, när allt kommer omkring kunde han förmodligen inte heller hjälpa att han hamnade under dig.
 
När du vandrar runt en dunge lärkträd för att spåra någonting, se då till att det inte är dina egna fotspår du följer efter.
 
När man är en björn med en mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man ibland att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är helt annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på.
 
Olyckshändelser är konstiga saker. Man råkar inte ut för dem, förrän man råkar in i dem.//fridens
 
Vad har Nalle Puh med taoismen att göra? Ganska mycket, menar Benjamin Hoff. Vad världens förmodligen mest älskade björn, Nalle Puh, hela tiden haft för sig - sedan A A Milne hittade på honom 1926 - är nämligen att lära ut 400-årig taoistisk levnadsvisdom. Nalle Puh har alltid förhållit sig till livet på ett sätt som de gamla tao-mästarna skulle ha applåderat (bortsett från att de kanske inte skulle ha applåderat). Den här viktiga och roliga introduktionen till taoismen genom Nalle Puh - och för den delen också till Nalle Puh genom taoismen - visar att det inte är fråga om någon mossig gammal filosofi, utan om något som kan tas i bruk här och nu. Något som våra prestationsinriktade västerländska själar hungrar efter.

Av luvcatz - 23 juni 2013 22:41

ÅÅÅÅhhh, hade en fantastisk eftermidag ute på en liten holme i skärgården. Alla som varit involverade i grabbens utbytesår samlades för ett fint avskedsparty. Grabben åker hem till Florida på onsdag. Herreguud, har det gått 11 månader sedan jag hämtade honom från #Arlanda? Åh så trevliga människor man mött, ungdomar som vuxna. Alla lika engagerade i de här utbytesbarnen. Det vi hade gemensamt är ju att vi sänt ut våra barn i världen. Det var så skönt att prata om sin längtan och oro, sin glädje och förtvivlan med andra som sitter i samma båt. Härligt erfarenhetsutbyte.

Ja, tiden rusar, grabben var så känslig o ledsen o glad o allt på en gång. Han ska börja universitet om tre veckor, så vi var där allihop och lyckönskade honom och tackade för att vi fått lära känna en sån kille som han.

Vi köpte en väggdekoration som han ska ha på internatet, ordet är: PUSS skrivet med spegelmosaik   och ett armband i läder med silverkedja i. Han blev så lycklig, han fick även osthyvel, smörknivar, tavla, dalhäst och färger till att måla den själv och massor av godis. Det kändes som att alla hade tänkt med hjärtat när de valt ut vad de ville skicka med honom hem till Amerikat.

Jag själv fick så mycket feedback på att jag var en  en trygg och erfaren värdmamma och god idéspruta, som de gärna tog råd från, det kändes gott. Inte för jag tycker att jag bidragit med något speciellt, vi hjälps ju alltid åt med utbytesbarnen eftersom de är vårt gemensamma ansvar.


Nä, jag sa inte goodbye, jag sa "ce ya in Florida", - för jag vet att jag en dag kommer att åka dit bara för att se hur han lyckas i livet och få krama om honom igen.


Så många avsked detta år! Fast det har varit lika många nya möten med verkligen fantastiska människor, från #jordens alla hörn - tårar och skratt, det är en bra kombo//fridens


   



Av luvcatz - 23 juni 2013 22:35

23 JUNI 2013

IT-SKANDALERNA 

Det var en gång för cirka tusen år sedan en hårdhjärtad och elak earl i Coventry i England. Han hette Leofric. Hans fru hette ­Lady Godiva. De hade delade meningar om det lokala skattetrycket.

Hon bönföll honom gång på gång att sluta skinna de fattiga invånarna med ­höga skatter. De gick redan på knäna ekonomiskt. Den elake earlen vägrade. Han sa att det var lika sannolikt att han ­skulle ändra sig som att hon skulle rida naken genom staden.

Lady Godiva tog honom på orden.

En morgon red hon genom Coventry endast skyld av sitt långa svallande hår. Invånarna beordrades att stanna inomhus. Alla utom en särskilt nyfiken (och möjligen pervers) skräddare lydde. 

Tom hette han. Han straffades av ­högre makter. Gudarna tog hans ögon.

Ur legenden om Lady Godiva kommer det engelska ordet för smygtittare. ”Peeping Tom” . Vad vi i Sverige skulle kalla för: en riktig gluttare.

 ”Att förvänta sig att staten ska skydda ditt privatliv är som att be en gluttare att installera dina persienner”, skrev den amerikanske poeten John Perry Barlow.

Ord som har blivit i högsta grad ­aktuella.


Den 29-årige Edward Snowden läckte sina berömda dokument. Historien om hur den amerikanska underrättelsetjänsten kartlade miljontals telefonsamtal och begärde ut mängder av information från Google och Facebook rullades upp. En världsnyhet som ­berättade något som vi någonstans ­redan visste.

De ser dig, de vet. Gig­ant­­iska system som kan hantera, struktu­rera och analysera oänd­liga mängder information. Big Brother ­ersatt av Big Data. I den globa­liserade ­digitala byn finns ingenstans för ditt uppkopplade jag att gömma sig. Och vi har fått höra att det

i hög grad är oundvikligt. En sidoeffekt av globali­sering och ­teknik.

Din egen nakenhet inför ögonen som söker dig.

Men, är allt detta verkligen sant? Är mer transparens en ofrånkomlig konsekvens av mer globalisering? På vissa ­områden verkar effekten ju vara den ­motsatta.

Eller ska vi säga: för vissa människor?

Hur kan det komma sig att samtidigt som staten kan läsa vanliga människors e-post är det i många fall omöjligt att ta reda på vem som äger ett företag? Hur mycket vinst de gör och i vilket land?

Vår nya öppna värld verkar para­doxalt nog vara full med mörka hörn för de rika och multinationella att ­gömma sig i.

Ledarna för världens åtta största ­ekonomier samlades i veckan på Nord­irland för att försöka enas om sätt att ­släppa in ljus på världsekonomins skuggsidor. Förmå hemlighetsfulla globala ­jättar att komma ut i ljuset så att vi förhoppningsvis kan se vad de håller på med och därigenom beskatta dem.

Detta var huvudtemat för veckans G8-möte. Och dessa ting är inte enkla.


I skatteparadis som Cayman-­öarna och Jersey är man långsam och ovillig att lämna över information om vem som äger ett företag även om man ­måste. I flera amerikanska delstater kan man bilda bolag utan att någon har ­möjlighet att ta reda på vem ägaren är. Alla dessa skuggmiljöer spelas ut mot varandra och bildar spelplats för vår tids avancerade globala skatteplanering. Strategier med mysiga namn som ”En dubbel irländsk med holländsk macka”. Vinst gjord i Sverige flyttas via ett irländskt företag till ett holländskt och sedan vidare till ett irländskt dotter­bolag i ett skatteparadis som ­Bermuda.

Ofta används dessa mörkläggningar av precis samma företag som hjälper till att spionera på vanliga människor. Google flyttar runt sina vinster och ­företagets vd, Eric Schmidt försvarar smitandet med att det inte är Google som har skapat reglerna. Något så irrationellt som det internationella skattesystemet hade minsann ”aldrig utformats av en dataprogram­merare”.

Andrew Hill ställde i våras frågan

i Financial Times om it-företagen håller på att bli de nya skurkarna.  Sedan ­finanskrisen 2008 har bankmännen häcklats och hånats samtidigt som de nästan lika välbetalda it-cheferna har kommit undan. Att säga att du jobbar för Goldman Sachs gör dig inte populär på cocktailpartyt.

Apple eller Google?

Absolut.

Kanske håller detta på att förändras, spådde Financial Times. Hur mycket skattesmitande och spionerande kommer vi egentligen att acceptera?


OECD uppskattar att utvecklings­länderna förlorar tre gånger så mycket pengar till skatteparadisen varje år som de tar emot i bistånd. Do no evil? Kanske är det trots allt ett tecken i tiden att Google välkomnade G8-mötets re­formagenda. Träffen slutade i många ord om vad som bör göras men nästan inget om hur man ska tvinga stater att följa upp.

Det finns dock skäl till optimism.

Att ett G8-möte för tolv månader ­sedan skulle ha handlat om skatte­smitande och skatteparadis var ungefär lika sannolikt som att Lady Godiva skulle rida naken genom Coventry.

Något håller på att hända. Folk börjar få upp ögonen för frågorna. Att vi lever i en värld som är transparent bara för vissa. Att företag som Google och ­Facebook tjänar miljarder på vad du berättar för dem om dig själv men samtidigt inte ens berättar var de gör sin vinst.

Alla är nakna, vissa är mer nakna än andra.

Det finns ­ingen slump och det är de värsta smyg­tittarna som ­installerar persien­nerna.//Aftonbladet.se

Av luvcatz - 22 juni 2013 17:01

Hade en underbar midsommar. Var ute i skärgården med mina #tokgoa vännor o käka sill o potatis, vi badade och solade och skrattade. Sen blev det ju som vanligt på en svensk #midsommar väldgt svart på himlen så vi packade ihop oss vid tre snåret och åkte hem och tog kvällsgrillningen på altan istället :)

Det var fint att bara få vara, vara tillsammans med människor man känt sen länge och verkligen kan prata om allt eller om man inte vill prata så är inte tystnaden tryckande. Jag behövde detta så mycket, fann ro i själen ute i skärgården. Det har ju varit en mindre berg och dalbana med mina känslor. Sorg, ilska, chock, lättnad, ensamhet, ångest har kaotiskt rivit och dragit i min kropp. Jag har tappat koncentrationen, haft svårt att hålla tråden när jag förväntas prestera på jobbet. Tankarna har liksom helt plötsligt farit iväg med mig, jag vet inte vad som utlöser vad. Kan ibland höra en låt på radion - känna en doft, höra ett uttryck -och vips, så är jag nån annanstans i sinnet än det jag egentligen håller på med. 


Jag tränar lite #mindfulness för mig själv, borde kanske gå till någon expert och lära mig det fullt ut. Men det funkar att göra det själv också, bara man tar sig tid och kommer ihåg att stanna upp och känna doften av blommorna   


"Mindfulness handlar bland annat om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Vid mindfulnessmeditation utvecklar man färdigheter i just detta. Mindfulness är inget nytt, utan kommer ur 2500-åriga traditioner. Det är en av grunderna i den buddhistiska filosofin och psykologin med avsikt att minska lidande och finna lycka och stillhet".

http://www.mindfulness.se/index.asp?page=mindfulness


Veckan som gått var ju väldigt kort och ganska stressig. Jag har dock återfått lady (min bil) som varit på verkstaden i tio dagar för en parkeringsskada som behövde åtgärdas. På jobbet har det gått undan, vi är snart mitt uppe i semesterperioderna så det är hektiskt att hinna med allt och få tag på dem man behöver något från innan de går på sina semestrar. I torsdags hade vi ett lyckat möte för våra leverantörer som vi vill bjuda in i vårt nya e-handelssystem. Det var bra från oss att informera och dema vad vi förväntar oss av våra leverantörer. Nu blir det till att sätta igång och få dem att börja arbeta aktiv med oss. Nästa spännande utmaning för att ro i land projektet till början av oktober.


Pratade med hjärtat i veckan. Om hennes känslor inför hemkomsten, planerade lite om vad vi ska göra, frågade vad det första hon ville göra när hon kom hem. Jag är så glad, börjar min semester den veckan när det är dags att åter åka upp till Arlanda. Denna gång för att ta hem henne igen :) Hon fyller 18 på måndag. Hon är så exited, det känns så bra att vi firade henne ordentligt innan vi åkte hem från Australien. Det känns hårt att missa sitt barns 18 års dag. Det är ju en av milstolparna i livet. Jag missade även min sons 18-årsdag för han var utbytesstudent då. Men vi har tagit igen allt man missade under ett år. Barnen kommer hem som mycket starkare och mer insiktsfulla individer. Det är som att lära känna varann lite på nytt, men har man byggt en bra grund att stå på så blir bara banden starkare   Hon är så vacker, go och glad, så jag verkligen längtar till 17 juli.


Har bokat konsert biljetter till Iron Maiden, friends arena 13 juli. Ska bli #najs att se dem live. Jag menar, de är ju inte purunga så det är dags att kolla in dem live, ifall de inte orkar ut på fler värlsturneér. http://friendsarena.se/Evenemang/Iron-Maiden-Maiden-England-world-tour/

Sen får vi se vad mer denna sommar bjuder på, den som lever får se.

Har en längtan till vår stuga i Finland, jag vet att min förstfödde är sugen på det oxå, men han har ju rätt många jobbtillfällen på marknader inbokade denna sommar. Har dock inte bestämt mig än. Mor o far är redan där, så det enda jag behöver tänka på är att ordna med kattvakt och någon som vattnar blommorna. Vet ju inte om hjärtat vill åka iväg så snart hon kommit hem, jag vet att hennes vänner väntat sååå länge på att få umgås med henne. Fast iofs så är det ju löst med kattvakt om hon inte följer med :)


Idag har min förstfödde och hans fina dragit iväg för rollspel, så jag och min student unnade oss #pizza till middag :)

Skönt att vara ledig och fri, har nog tänkt att jobba lite på nästa veckas presentation och statistik som jag hade tänkt sammanställa i torsdags men inte alls hann med. Ligger nu o kollar film med #kattorna. Vi tar dagen som den kommer, får se om det ev. blir utgång ikväll. Min tokgoa väninna var lite sugen att lämna ungar o djur o karl hemma för lite kvalitetstid med mig.//fridens

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards