luvcatz

Alla inlägg under augusti 2014

Av luvcatz - 31 augusti 2014 17:59

Av luvcatz - 31 augusti 2014 10:15

Å så vare sista augusti. Sommaren är härmed över o vi går imorron över till hösten. Det kan bli en fin höst.

Bloggutmaning365 se gärna alla utmaningar här


"5 ekonomitips, stora eller små"

 

  • Gå hem till grannen o ät middag o få gärna med dig en matlåda
  • Bytlånas kläder med vännor o få ihop en ny fräsch garderob billigt
  • Sluta rök/snusa
  • Minska ner på restaurangbesök/snabbmat o godis till ett par gånger i månaden
  • Åk på många billiga kryzzningar, du får två kryzz med fritt inträde till pub/disco/dans för priset av en helkväll på stan på ett hak//luvcatz

Av luvcatz - 30 augusti 2014 15:55

Jag älskar hösten. Dags att tända värmeljusen snart i höstmörkret. Gillar den höga friska luften, alla färgerna i naturen o stillheten. Idag har vi växlande molnighet o 17 grader varmt. Cyklade ner genom all torgtrafik med valstugor, torghandlare o människor som höstshoppar till härliga C som jag bokat tid hos för att fixa till höstnaglarna. Idag blev det lite mörkare höstigare färger men ändå glittrigt. Jag é supernöjd. Passade på att cykla runt o sätta upp lite affischer inför vår teater den 13:e september o bara njöt av en ledig lördag på stan. Ikväll blirre balkonghäng med tantorna för de é dags att planera premiärturen på "cinderella goes party" med underbara Gretchen. Det har juh blivit lite av vår grej att åka på en å annan kryzz o dansa hela natten till hennes fantastiska showande o musik. Vi har längtat o nu ere som sagt var premiärdags o me de blirre kickoff för vår tantcruizing höst   Ska dra igång o börja rensa ur garderrna här i stugan, har tänkt göra det hela sommaren men tiden går juh så fort o nu får jag nog lite lugnare helger så man kan få rensat bland kläderna. Mycket har juh tillkommit o med det äre mycket som kan kastas eller skänkas till välgörande ändamål. Så höststädningen börjar i garderoben sen får vi se hur långt jag hinner denna helg - hösten é juh lååång o man får ta en dag i taget. Rom byggdes inte på en dag så det har jag alltid med mig, eller, - det man inte hinner idag hinner man en annan dag//fridens


"Älskar du livet? Förslösa då inte tiden, för det är den som livet består av"//Benjamin Franklin 

 

                          

Av luvcatz - 30 augusti 2014 15:21

Då vare lördag igen o dags för hiss o diss.

Bloggutmaning365 se gärna alla utmaningar här


"Hiss & Diss - Din ekonomi"


Hiss för att jag har en inkomst

Diss för att den inte alltid räcker till allt jag skulle kunna unna mig   //luvcatz

 

Av luvcatz - 29 augusti 2014 10:15

Ekonomitema denna vecka, inte alltid lika roligt att tala om - en del har i överflöd o andra i nöd   livet é inte rättvist o det är inte meningen heller. Man kan vara rik på många andra sätt.

Bloggutmaning365 se gärna alla utmaningar här


"Tipsa om något som har med ekonomi att göra"

 

Via konsumentverkets hemsida kan man få lite ekonomiska tips - jag låndae dessa därifrån//luvcatz

 

Checklista för din ekonomi

  • Gör en budget. På så sätt får du överblick över ekonomin. Konsumentverkets Budgetkalkyl kan hjälpa dig få en överblick.
  • Skriv ned allt du köper i en kassabok under en månad. Då ser du vad du lägger pengarna på.
  • Gör en veckomatsedel och en inköpslista som du har med dig när du handlar. Då kan du planera dina måltider och impulsköper inte dyra livsmedel.
  • Du kan spara hundralappar på att ta med dig en matlåda istället för att köpa lunch på restaurang.
  • Det kostar att åka bil. Om möjligt välj cykel eller åk kollektivt. I Konsumentverkets bilkalkyl kan du se vad det kostar att åka bil.
  • Undvik att handla på kredit och att ta sms-lån. Klarar du inte betala tillbaka lånet växer kostnaden snabbt.
  • Genom att dra ut kontakten till hemelektronik när den inte används kan du påverka din elkostnad. Använd Energimyndighetens Energikalkyl för att se hur mycket du kan spara.
  • Titta över dina avtal för TV, telefon och Internet. Kanske blir det billigare om du byter leverantör.
  • Kontrollera dina försäkringar. Kanske är det dags att byta försäkringsbolag, det kan sänka dina kostnader.
  • Om du har många dyra smålån kanske banken kan hjälpa dig slå ihop flera lån till ett. Försök också förhandla din ränta. Ibland lönar det sig att byta bank.

 

Av luvcatz - 28 augusti 2014 21:20

 

De är det bästa svar du kan ge om nån erbjuder dig ett bloss på en spliff eller nåt annat röka. Jag anser att de e en inkörsport till ett livslångt beroende. Sitter o kollar på tv 4's "Obduktion - Whitney Houstons sista timmar" dokumentär om finaste Whitney som dog (enligt mig) en helt onödig o alldeles förtidig död... Så sorgligt att se en människa som hade allt en flicka kan drömma om fastna o bli slav under missbruket....

Jag har själv varit på fester o uteställen o blivit erbjuden röka o tackat nej - våga vägra droger. Utomlands äre oftare en liberalare syn på marijuana o det är alltför vanligt att folk röker på. När jag var ung o dum testade ja de i USA o ångrade mig lika fort - jag hade ju jobbat på en enhet för missbrukare o ville verkligen inte bli som många av patienterna var - var det tur att jag hade den erfarenheten? Eller var det då jag kände att det inte gav mig tillfredsställelsen många snackat om? Ja, visst ställer alkohol till det o förstör liv o splittrar familjer. Jag var inte smart att säga nej till alkohol vid ung ålder o jag njuter av ruset men jag tar ändå ställning mot droger o påstår att det förstör människor o splittrar familjer på ett snabbare o våldsammare sätt. Vården o framförallt eftervården för missbrukare måste förbättras i vårt avlånga land - det måste till fler meningsfulla resurser o vi som medmänniskor kanske kan få tillbaka anhöriga som fastnat i träsket..... tänk vilka reaktioner en dokumentär kan väcka en vanlig torsdagskväll. Sköt om er alla fina bloggare o läsare//fridens




Av luvcatz - 28 augusti 2014 10:15

Bloggutmaning365 se gärna alla utmaningar här


"Om du vann 20 000 kr i månaden i 20 år, vad skulle du göra"?


yippieekayeey - skulle ta nån resa extra per år o njuta av tillvaron - spara undan till en lagom insats till att säga upp mig o uppfylla min dröm   //luvcatz

 

Av luvcatz - 27 augusti 2014 19:46

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards