luvcatz

Alla inlägg under september 2015

Av luvcatz - 13 september 2015 11:21

Vi är mitt i en av historiens största flykting katastrofer, folk från Syrien lämnar hus o hem för överlevnad. Hos människan är överlevnadsinstinkten den starkaste drivkraften o jag kan inte tänka mig hur jag skulle reagerat om mitt hus sprängdes, om min familj o mina barn utsattes för kränkningar, mord o förföljese. Den tanken finns inte i min värld, vet inte alls hur jag skulle bete mig eller reagera, skulle jag fly? Skulle jag apatiskt acceptera döden? Hemska tanke, jag kan inte värja mig.

Vad är det som händer?

Vad är vi svenskar rädda för? Familjer o barn som inte har någonting, vilket hot är de för oss?

Har de kommit hit för att ta våra jobb? Våra svenska kvinnor? Våran social/sjuk/pensionsförsäkring? Nä, jag skulle inte tro att man som enskild medborgare lämnar hus o hem i panik me sådana tankar. Man kommer för att få överleva, leva i fred i ett land som har demokrati o välfärd. 


Varje dag utsätts vi som har en teve, sociala nätverk som twitter, face book eller dyl. för bilder o reportage om den värsta o ohumanitära flyktingkatastrofen som utspelar sig i Europa. Man känner sig maktlös o undrar vad man som liten medborgare i lyckans land lilla Sverige kan göra. Det finns massor av seriösa organisationer som stödjer katastrofen, det finns tyvärr en del oseriösa organisationer oxå. Även om de oseriösa förstört förtroendet hos en del av oss så tycker jag inte att man bör avstå att hjälpa.


SOS Barnbyars katastroffond litar jag på, vårt företag har startat upp en insamling som vi anställda kan lägga in en peng via o på det viset bidra till hjälp. Hoppas företaget toppar våra bidrag rejält.


Grunden i just SOS Barnbyars insamling är att återförena familjer samt att ta hand om föräldralösa barn.

En del ställer upp och jobbar som volontärer, det kan vara ett sätt att bidra om man inte vill/kan skänka pengar.


Ni fina läsare kan oxå skänka ett bidrag, gör det redan idag!


Följ denna länk för att läsa om hjälpen och ge ditt bidrag, eller

SMS:a din gåva. Skicka SOS100 till 72970 så skänker du 100 kronor.

Alternativ SMS:a SOS150 för att skänka 150 kr 

SOS200 för att skänka 200 kr.

 

Har ni läsare tips om andra sätt att hjälpa till? Sprid budskap o öka engagemanget - kärlek till er alla fina läsare idag//luvcatz

 

Av luvcatz - 12 september 2015 17:30

Det är hektiskt på jobbet nu. Både fackligt o "vanliga" jobbet. Det händer otroligt mycket på bägge fronter, jag har iaf inte tid att vara sjuk.... Unionenveckan i år är w 38 o temat är "förbättra din ekonomi". Jag har beställt hem material vi ska dela ut till våra medlemmar. Det är så mycket vi svenskar med kollektivavtal tar för givet. Ex, löneförhöjning, föräldraledighet, sjuk o försäkringsdagar. Allt för att vi har så bra klimat mellan arbetsgivare o fack ute i landet. Det ska vi vara rädda om, tänk om allt bara var lagstyrt? Vad lite vi "vanliga" arbetstagare skulle ha att påverka angående vår arbetsmiljö o trivsel. 

 

En del säger lite finurligt fuck facket, de har inget intresse av att medverka i facket o rider (enligt mig) ändå på kollektivavtalen som bör gälla på arbetsplatserna, har din arbetsgivare kollektivavtal?

  

Ni har säkert alla sett reklamen med superhjältarna på teven. De är ganska roliga o representerar helt vanliga  människor o dess styrka om man går samman o är fler som jobbar åt samma håll. Unionen finns för studenter, för pensionärer, för chefer, egenföretagare o alla oss.

Visst är det tungt ibland att jobba som förtroendevald men det ger en verkligen en personlig utveckling o insikter i hur man själv kan bidra till att vara en bättre kollega o heeey, det är väldigt intressant att vara med å påverka för sig o sina kollegors framtid i diverse omorganisationer eller nya konstellationer i både goda o dåliga tider i ett medelstort företag.

 

"Unionen har tre hjärtefrågor. Kompetens ger kraft, Fler och bättre jobb, Balans i arbetslivet. Hjärtefrågorna är den röda tråden i verksamheten och handlar om hur man skapar fler jobb, tjänstemännens tillgänglighet på fritiden och frågan om kompetensutveckling genom hela arbetslivet". - källa: Unionen.se

 

Heeey, har ni sett filmen, like a swede, TCO´s film om den svenska partsmodellen ur en amerikans synvinkel, vi är nog rätt unika i Sverige, härligt//luvcatz

Av luvcatz - 12 september 2015 17:08

... jag bloggade....

Nu råder sjukstuga hemma hos mig. Ute är det plus 16 grader o växlande molnighet så det gör inget att krypa upp i soffan o vara sjuk. Jag har nog hostat sönder stämbanden för jag är hes o väldigt lågmäld. Haha, det kan nog många tycka är rogivande för jag talar ofta med hög röst. Men nu ska stämbanden vila o jag mé  

Tända ljus o hett te i stor mugg med honung i är en god mix förutom halva apoteket jag shoppat hem. Mötte finaste M idag, på väg till apoteket, hon var tillsammans med min förstfödde i nästan sex år, så det kändes som att träffa en del av familjen igen. Även om de unga tu numera inte är ett par så håller jag henne otroligt kär o det är roligt när man stöter på varann spontant nere på byn. Här blirre vila o ryggläge i soffan, vad hittar ni fina läsare på denna helg//luvcatz


 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards