luvcatz

Alla inlägg under december 2014

Av luvcatz - 6 december 2014 21:10

 

Av luvcatz - 6 december 2014 15:39

Början på december o fortfarande inte en tillstymmelse till snö hos oss. Fem grader varmt o mulet. Idag äre Finlands 97:e självständighetsdag. Nästan ett hundra år sedan som de förklarade sig självständiga från ryssarna. Ni ser här ett härligt klipp från tv4 där Mark Levengood beskriver stoltheten han känner för sitt finska ursprung. Tycker ni finnar har tokiga ideér o traditioner? De é inte många svenskar som firar eller ens hört talas om  "pikku joulut" dvs lill-jul på första advent   . Saunas, finska SISU, Leijona tjärpastiller o kosken, det är finnarna känt för, men vi som är andra o tredje generationens finländska nysvenska medborgare tar det som en självklar del i vår svenska vardag.

Idag tänder jag två ljus//fridens

Mark%20Levengood:%20%22V%C3%A5r%2097:e%20f%C3%B6delsedag%20-%20vi%20%C3%A4r%20stolta%22



Av luvcatz - 6 december 2014 12:46

Av luvcatz - 3 december 2014 18:09

Total #regeringskris i Sverige. Löven kommer att utlysa ett omval till riksdagen den 29 december. Det finns ingen klar majoritet för budgeten som föreslogs så i mars får vi medborgare gå till valurnorna igen o jag undrar redan nu vad utfallet ska bli? Vilket parti gynnas av detta? Vilka missgynnas, vad betyder allt det här?

22 mars 2015 när det blir nyval, vilka partier har vi då? Vilka går o röstar? Har vi nya 18 åringar som kommer att rösta, kommer missnöjesrösterna öka? Jeezus - ett historiskt ögonblick för oss medborgare idag, blirre bättre eller sämre för mig nu är nog en fråga många ställer sig. För hur som haver så står man sig själv närmast o vi kommer att få ytterligare ett viktigt uppdrag - utnyttja vår demokratiska rättighet en gång till Inom en alltför snar framtid.


Ibland undrar jag vilken värld jag lever i. Ingen, allra minst politikerna - tror jag, ville detta. Jävlar, jag e förvirrad, jag gör som Doris i Filmen "Hitta Nemo" påminner mig själv om att fortsätta simma framåt - vilken (fisk) soppa!!!

Jag önskar alla fina en trevlig lill - lördag// fridens

 

 

Av luvcatz - 2 december 2014 20:19

Med god hjälp av Rosanna - som är mössdesignern o den som syr upp dessa, valde jag svart-vit rutigt på halva mössan o svart bakstycke med en reflex i form av en stjärna. nu kan de få bli kallt ute så man har anledning att skyla öronen. Som den stjärna jag är kommer jag även kunna synas ordentligt i trafiken. Ni har väl reflexer i vintermörkret?//luvcatz


Så här glad blev jag, visst matchar kappan mössan   

       

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards