luvcatz

Alla inlägg under juni 2013

Av luvcatz - 22 juni 2013 13:27

Life is precious, life is great

Life is sometimes red, sometimes grey

Life is now, it´s today, don´t  waste it

live life to the fullest every single day

You can´t take time out from life

It's not your decision to take 

//Carpe Diem


 

Av luvcatz - 18 juni 2013 23:54

Görel Kristina Näslund, doktor i psykologi, svarade på frågor om varningstecken och hur man kan göra för att avslöja en bedragare.
Johan: Finns det kopplingar tlll narcisstisk personlighetetsstörning?
Görel Kristina Näslund: På sätt och vis eftersom solochvåraren också menar att han är central och kvinnan är en bifigur. Vid narcissistisk personlighetsstörning tycker man inte heller att andra personer i omgivningen är värda lika mycket respekt och har lika stort människovärde.

Anne S: Om jag "kommer på" att personen i min närhet är en "Sol-och-vårare" och konfronterar denne om detta - hur reagerar en sådan person vid en direkt konfrontation då (normalt sett) ? Total förnekelse - Lovar bot och bättring ? Andra alternativ ?
Görel Kristina Näslund: Jag har inget riktigt bra svar. Det troliga är att han visar sig mycket kränkt av att misstänkas för ekonomiskt bedrägeri. Jag gissar att han varje gång förnekar försök till bedrägligt beteende och lovar total hängivenhet och gemensam, livslång framtid. Han kommer också att vara redo att ge långa förklaringar till sitt beteende i efterhand.

Anne: Vad är skillnaden på en som utnyttjar och en som är bedragare. Vilka signaler skicka dessa till kvinnan?
Görel Kristina Näslund: En man kan vilja umgås med en kvinna enbart för sexuellt umgänge, en annan för att få ett ekonomiskt utbyte av henne. Båda utnyttjar kvinnan, på var sitt sätt. En uppmärksam kvinna kan lägga märke till att dessa män inte signalerar att att de vill vara ömsinta och omhändertagande i svåra situationer, t ex när kvinnan är sjuk eller har ebb i kassan.

Johan: Är det psykiskt sjuka individer?
Görel Kristina Näslund: Det finns en gräns mellan psykisk sjukdom och personlighetsstörning. Solochvåraren är personlighetsstörd och saknar empati.

masse: Hej! Vad ska man inleda samtalet med för att ta reda på detta?
Görel Kristina Näslund: Du kanske menar hur man ska ta reda på om det är bedragare man står inför. Det är inte lätt att få reda på det i ett enda samtal. Han har ofta ett charmerande sätt i början. Bedragarnaturen visar så småningom när han 1) börjar låna pengar av kvinnan, pengar som han aldrig betalar tillbaka 2) får henne att lägga ut för saker med tal om att han kommer att få t ex ett stort arv 3) får henne att investera i företag som består av luft och aldrig ger några utlovade vinster. Varning för att falla för människor med ett ovanligt charmerande sätt som vet hur man uppvaktar en kvinna!

Anna: Varför heter det sol och vårare?
Görel Kristina Näslund: Jag tror det kommer från att en bedragare av den här typen brukade skriva Svar till "Sol och vår" i sinakontaktannonser.

Karin: Vad ska man göra om man upptäcker att någon som står en nära är i klorna på en bedragare?
Görel Kristina Näslund: Man måste ta ett allvarligt samtal med kvinnan (eller mannen) i fråga och påpeka vad som förefaller misstänkt. Till exempel fråga hur många gånger har kvinnan lånat ut pengar, hur många gånger har hon fått pengar tillbaka? Vem av dem är det som betalar för resor och restaurangmiddagar? Diskutera med henne om mannens ursäkter för att inte betala för sig. Dessutom kan man ta reda på om mannen har skatteskulder, har gått i upprepade konkurser, har familjer på annat håll o s v. Kvinnan kanske blir arg och uppbragt över misstankarna först men en misstanke kanb bärja gro hos henne och hon blir mer vaksam.

Zune: Är det vanligare att män bedrar kvinnor, än att kvinnor bedrar män? Och är det någon skillnad mellan manliga och kvinnliga bedragare?
Görel Kristina Näslund: Det är vanligare att män bedrar kvinnor. Det har att göra med att män överhuvudtaget är mer kriminella än kvinnor.

Jeanette: Har du några bra råd hur man tar upp frågan med begragaren och hur man avslutar en sådan relation,så att det inte blir obehagligheter
Görel Kristina Näslund: Jag är rädd att det alltid blir lite obehagligheter när man ställer bedragaren inför ett avslöjande. Ett råd: se till att du har någon med dig, så att du inte sitter där ensam med honom. Mannen kommer att förklara sig kränkt och missförstådd och oskyldigt misstänkt, han har ju förklaringar till sitt beteende varje gång. Mitt råd till alla är att inte flytta så snabbt ihop med någon som man inte har varit tillsammans med en tid och verkligen lärt känna. Bor man på var sitt håll går det lättare att göra slut än om man ska dela på bohag, skaffa nya bostäder o s v. .

Anne-L: Är det vanligt att bedragare är uppväxta i en miljö som accepterar just "bedrägeri" för egen vinnings skull och/eller en miljö som även saknar empati, under uppväxten ?
Görel Kristina Näslund: Ja, många av dessa personer kommer från mindre god uppväxtmiljö och har inte som andra fått lära sig hederlighet och respekt för andras egendom.

Av luvcatz - 16 juni 2013 18:32

Jag fick ett mycket gott ord på vägen från min käre bror när vi satt här och pratade om hur jag egentligen mår och känner mig. Han tyckte att jag inte såg alls glad eller sund ut. Under all stress som jag sen tidigt i maj upplevt med jobb, ett avslutat förhållande, studentplanering och teaterarrangemang, säsongsavslutningar, sälja båt, gå båtvakt och jag vet inte allt jag har tagit på mig. Jag har försökt räcka till 25 timmar om dygnet med att få ihop allt. Det går ju så länge man inte sover eller vilar. 

Nu är allt det över och jag har inte haft något uppbokat sen i fredags - Då fick jag plötsligt panik av att inte ha något planerat, det slog mig hur ensam jag skulle bli!!!!!


Min försfödde är tjugo år och är inte hemma alldeles för ofta ;) helt sunt alltså. Min söta utbytesstudent har äntligen sommarlov och är med sina nyvunna vänner som kommer från världens alla hörn på div. goodbye parties, de ska snart åka på en tre veckors rumble tour ut i Europa, utbytesåret har snart gått och de flesta åker hem igen i juli.  Då slog det mig - Jag då! Jag har ju inga planer, blir jag helt ensam??


Kära bror sa då till mig att jag måste bli vän med ensamheten! Vän med ensamheten? Han har ju rätt. Jag ska acceptera att saker och ting är som det är. Acceptera känslorna i mig, jag får känna allt det där men känslorna är ju inte jag. Jag är mer än kaoset inom mig, jag accepterar dem och släpper dem, för att vara jag.

Nu har jag ingen som sitter och håller mig sällskap i soffan, när inte ungarna e hemma. Det är som det är och jag stannar upp och andas och sätter mig bara ner och blir vän med ensamheten. Jag behöver inte stressa runt och städa eller sysselsätta mig, jag ska slå på en film, måla naglarna och bara tänka på mig själv. Det känns ångestladdat och ensamt, men jag behöver finna ron i mig själv. Hitta tillbaka till den kvinna jag var innan jag träffade X:et. Ända sen första dagen har allt kretsat kring honom när det gällt oss två. Nu har jag helt enkelt för mycket tid att känna efter hur jag mår, vad jag vill och då känner jag mig ensam? 


Det är nu en månad sen jag bad X gå och först nu har jag känt efter hur rätt det känns i mig, i min mage, i mitt hjärta i mitt huvud. Jag finns, jag får tänka på mig själv, behöver inte stressa hem för det är inte någon som förväntar sig att jag ska komma hem direkt efter jobb. Jag kan stanna till hos min mor, min goaste väninna och bara snacka av mig, skvallra lite och bara få vara jag.


Jag har ju insett hela tiden att X som gammal missbrukare spökade med mitt psyke. Men kanske inte fattat hur medberoende jag tror att jag var. När han var glad så var han jätteglad, så jag tänkte att han var speedad eller manisk. Han gick på sina mediciner och jag tror att han doserade efter behag. När han var nere så var det en dyster stämning som man kunde ta på när man kom innanför dörren. Han betedde sig som en gammal sur alkisgubbe som varit nykter för länge. Man fick trippa på tå många gånger för att han var ledsen, han var sjuk, han var trött... you name it. 


Jag kommer att bli vän med ensamheten, bara jag nu tar till mig vad jag känner. Chock, ilska, sorg över att jag stått ut med detta i tre och ett halvt år. Jag försökte rädda honom från sig själv, eller vaddå?? 

Vi har haft många goda stunder och skratt, givetvis. Men han e redan nu i ett nytt förhållande och säger att han är drogfri. Kanoners, gott att höra, sluta spring, äntligen. Jag väljer att tro på honom och har önskat honom lycka till i framtiden. - Ironiskt, eller, jag har till och med lyckönskat honom, men inte ens tänkt att jag också har en framtid   


Ensamheten och jag ska bli vänner. För när jag är ensam sitter jag och skriver dagbok, denna blogg tex. Jag tar fram nagellack och går och tränar, städar och vattnar blommor, springer ner på stan och köper läppstift - saker jag aldrig hade tid till innan. Saker för mig, mina behov. 

Det är första gången ikväll som jag inte ska sysselsätta mig med städning eller nåt. Jag ska bara umgås med mig själv, sitta där i soffan och se om jag kan få en ny vän - ensamheten. Jag är ju inte själv - jag har ju mig,   

en glad, humoristisk, omtänksam, vacker kvinna i sina bästa år som sällskap//fridens


Av luvcatz - 1 juni 2013 09:29

Lyssnar till Ugglas version av låten tycker om dig, den väcker en fin känsla på ett slut och en början i mitt liv. Nu är älsklingen långt borta i sin gamla värld, där han är någorlunda lycklig, tror jag   ska faktiskt inte analysera det mer. Det är slut och jag har så mycket att ta tag i, i min egen tillvaro.


Jobbet verkar lösa sig, som preliminärt överantalig. Jag har längtat tillbaka till lukten av olja, fett och drift, produktionstaktssnack, sammanhållning mot ett gemensamt mål. Vem vet det vore najs om jag blir erbjuden tjänst ute i verkligheten. Har dock gått in i en intensiv fas i projektet så jag stortrivs med jobbet just för tillfället, ska ro projektet i land så gott jag kan till sista augusti. Hoppas, hoppas på att det blir ny utmaning i september.


Idag ska jag passa min gudson och hans syster några timmar, sen kommer deras mamma hem o vi ska ta en vin och grillkväll. Det ser lovande ut för en trevligt och avslappnat idag.


Studenten från Alaska ska spela baseboll hela dagen och sen sova äver hos en polare. Min förstfödde är hos sina vänner o det är just ingen mer än jag och kattorna hemma. 


Imorgon ska jag ta tag i lite praktiska saker här hemma. Måste sätta ut #tomater i stora krukor på balkongen. -Åh vad jag saknar en lite trädgårdsplätt, samtidigt som jag är väldigt nöjd med att bo i lägenhet. Sommaren är ju ändå så kort, det är ju skönt att slippa skotta... eller?? Måste börja packa ner älsklingens kläder och saker, ska nog börja kalla han X:et nu. Jag har ju bestämt mig!


Om två veckor är det studentfirande för min förstfödde och för grabben, - min låneson från Florida. Har beställt skyltar, bjudit in lite folk hem till oss för att fira. Har ännu inte hört vad han önskar till tilltugg, det får nog bli lite kallskuret och tårta. Ja, sen drar han nog norröver, om han kommer in på skolan han sökte. Det känns bra, han får en fin start på sitt vuxna liv. Han kan verkligen säga att den ljusnande framtid är vår   Jag minns känslan, guud så spännande och skrämmande med friheten och ansvaret efter att man gått ut gymnasiet. Man trodde ju att man visste och kunde allt - sen börjar allvaret. Stå på egna ben, ta studielån o plugga vidare eller söka jobb som en tok. Jobb finns det ju inte så gott om för tillfället så jag är glad om min förstfödde kommer in på vidareutbildning. 


Nu är det ungefär sex veckor till att hjärtat kommer hem från #Australien. Åh, vad jag längtar till att få krama om henne igen. Jag börjar min semester då och hoppas att vi får fint väder så vi kan göra allt som hon har saknat, fast det är nog hundarna, kattorna och kompisarna hon saknat mest. Sen kommer mamma och pappa på tredje plats, hehe. Det är väl sunt, som artonåring har man sitt liv och på något sätt är ju föräldrar och syskon så självklara, så kompisar och husdjur måste få gå före. Familjen finns ju där ändå, på någe vis.... Jag tycker om dig... den låten fastnar och jag kommer nog att nynna på den hela dagen//fridens

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards