luvcatz

Direktlänk till inlägg 17 mars 2014

Bittersweet

Av luvcatz - 17 mars 2014 19:53

idag är våren på sitt busigaste humör. Snö imorse o blaskigt o halt på vägarna. Fan, det var inte länge Lady fick vara ren o fin   Mars är en lång månad o det här lömska vädret kommer att hålla på april ut, det vet vi nordbor, men iaf, man ler lite bitterljuvt o traskar ut i snön för att ta sig till jobbet. Bittersweet, älskar det ordet, beskriva en känsla med det, beskriva en låt, beskriva en upplevelse, ett minne - så häftigt ord, prova själva, bittersweet, bitterljuv - vackert o motsägelsefullt. Fick ordet av fina Bea, kolla in hennes blogg vettja    Det var iaf en klockren beskrivning av en låt jag la ut på bloggen. Att beskriva en låt med känslor beror på vilken känsla man är i när man väljer låten - musikspråket verkar fungera likadant hos alla o envar - inget språk behövs egentligen - musiken talar för sig själv.



Var givetvis tvungen att söka lite på Wikipedia - här är deras beskrivning om man slår upp bitterljuv, kan säkert läggas till ord som skitsnygg, fett smal, äckligt god o andra tokroliga uttryck//fridens


"En oxymoron eller en självmotsägelse är ett ord eller begrepp som är sammansatt av två element som står i motsatsförhållande till varandra eller är skenbart oförenliga. Ordet oxymoron härstammar från grekiskans oxymoron, vilket betyder ungefär spetsfundigt dum, och förekommer för första gången i källorna på 400-talet e.Kr Ordet är skapat av grekiskans oxys, med betydelsen "skarp", "vass", och moros, med betydelsen "dum", "slö", vilket gör att ordet i sig även det är en oxymoron.[1] Dock kan man inte finna dessa ord sammansatta till oxymoron (ὀξύμωρον) i några grekiska källor.[2] Motsatsen till självmotsägelse är tautologi.

Självmotsägelser kan vara av flera sorter: de kan vara sammansättningar där det paradoxala är något man vill åt (talande tystnad, lysa med sin frånvaro), eller försök att faktiskt beskriva något som är motsägelsefullt (bitterljuv, fulsnygg). De kan också bero på att ord som från början haft en viss innebörd med tiden alltmer fått karaktär av allmänna förstärkningsord, vilket om man synar det närmare blir underligt (jätteliten, sjukt frisk)".


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av luvcatz - Torsdag 25 jan 19:41

Shooo, nu testar jag att blogga igen!   Jag har haft uppehåll sedan 2017 - var tar tiden vägen? Nu äre ju 2024 i jösse namn.... Ok, livet kom emellan, har hunnit ändra karriär, har hunnit flytta, blivit mormor två gånger och åren har bara passe...

Av luvcatz - 8 april 2016 16:30

Sitter här i vårt omväxlande aprilväder, plus tre idag o inte lika stormigt som igår. Känslan av vårfåglars sång o lite regntunga moln är likadan varje år denna årstid. Alla vet att snart smäller det till o blir vår på riktigt, bara man härdar ut apr...

Av luvcatz - 8 april 2016 12:45

Häromdagen pratade jag med en vän om min nästa resa som är i Juni till Oslo.  - Då har jag besökt alla huvudstäder i Norden sa jag, nu ere dags att sätta huvudstäder i Europa på min bucket list!!!   Vad händer?? Kvällen efter ringer min förstfödd...

Av luvcatz - 27 februari 2016 08:52

wiiii, solen lyser över oss i Nypan idag. Man hör småfåglar kvittra. De e -4 men solen värmer o nånstans känner man att våren är på ingång..... det är framförallt ljuset som har återvänt o de ger hopp om livet.   Februari månad är snart slut, jag har...

Av luvcatz - 22 februari 2016 19:56


Lord, vilken bloggtorka jag har haft..... Inget speciellt som jag haft åsikter om eller heller för den delen velat dela med mig av.... Januari var tack o lov en skööön månad - yes, var på all inclusive två veckors solresa, åkte när snön kom o termome...

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards