luvcatz

Direktlänk till inlägg 18 juni 2013

#Solochvåraren

Av luvcatz - 18 juni 2013 23:54

Görel Kristina Näslund, doktor i psykologi, svarade på frågor om varningstecken och hur man kan göra för att avslöja en bedragare.
Johan: Finns det kopplingar tlll narcisstisk personlighetetsstörning?
Görel Kristina Näslund: På sätt och vis eftersom solochvåraren också menar att han är central och kvinnan är en bifigur. Vid narcissistisk personlighetsstörning tycker man inte heller att andra personer i omgivningen är värda lika mycket respekt och har lika stort människovärde.

Anne S: Om jag "kommer på" att personen i min närhet är en "Sol-och-vårare" och konfronterar denne om detta - hur reagerar en sådan person vid en direkt konfrontation då (normalt sett) ? Total förnekelse - Lovar bot och bättring ? Andra alternativ ?
Görel Kristina Näslund: Jag har inget riktigt bra svar. Det troliga är att han visar sig mycket kränkt av att misstänkas för ekonomiskt bedrägeri. Jag gissar att han varje gång förnekar försök till bedrägligt beteende och lovar total hängivenhet och gemensam, livslång framtid. Han kommer också att vara redo att ge långa förklaringar till sitt beteende i efterhand.

Anne: Vad är skillnaden på en som utnyttjar och en som är bedragare. Vilka signaler skicka dessa till kvinnan?
Görel Kristina Näslund: En man kan vilja umgås med en kvinna enbart för sexuellt umgänge, en annan för att få ett ekonomiskt utbyte av henne. Båda utnyttjar kvinnan, på var sitt sätt. En uppmärksam kvinna kan lägga märke till att dessa män inte signalerar att att de vill vara ömsinta och omhändertagande i svåra situationer, t ex när kvinnan är sjuk eller har ebb i kassan.

Johan: Är det psykiskt sjuka individer?
Görel Kristina Näslund: Det finns en gräns mellan psykisk sjukdom och personlighetsstörning. Solochvåraren är personlighetsstörd och saknar empati.

masse: Hej! Vad ska man inleda samtalet med för att ta reda på detta?
Görel Kristina Näslund: Du kanske menar hur man ska ta reda på om det är bedragare man står inför. Det är inte lätt att få reda på det i ett enda samtal. Han har ofta ett charmerande sätt i början. Bedragarnaturen visar så småningom när han 1) börjar låna pengar av kvinnan, pengar som han aldrig betalar tillbaka 2) får henne att lägga ut för saker med tal om att han kommer att få t ex ett stort arv 3) får henne att investera i företag som består av luft och aldrig ger några utlovade vinster. Varning för att falla för människor med ett ovanligt charmerande sätt som vet hur man uppvaktar en kvinna!

Anna: Varför heter det sol och vårare?
Görel Kristina Näslund: Jag tror det kommer från att en bedragare av den här typen brukade skriva Svar till "Sol och vår" i sinakontaktannonser.

Karin: Vad ska man göra om man upptäcker att någon som står en nära är i klorna på en bedragare?
Görel Kristina Näslund: Man måste ta ett allvarligt samtal med kvinnan (eller mannen) i fråga och påpeka vad som förefaller misstänkt. Till exempel fråga hur många gånger har kvinnan lånat ut pengar, hur många gånger har hon fått pengar tillbaka? Vem av dem är det som betalar för resor och restaurangmiddagar? Diskutera med henne om mannens ursäkter för att inte betala för sig. Dessutom kan man ta reda på om mannen har skatteskulder, har gått i upprepade konkurser, har familjer på annat håll o s v. Kvinnan kanske blir arg och uppbragt över misstankarna först men en misstanke kanb bärja gro hos henne och hon blir mer vaksam.

Zune: Är det vanligare att män bedrar kvinnor, än att kvinnor bedrar män? Och är det någon skillnad mellan manliga och kvinnliga bedragare?
Görel Kristina Näslund: Det är vanligare att män bedrar kvinnor. Det har att göra med att män överhuvudtaget är mer kriminella än kvinnor.

Jeanette: Har du några bra råd hur man tar upp frågan med begragaren och hur man avslutar en sådan relation,så att det inte blir obehagligheter
Görel Kristina Näslund: Jag är rädd att det alltid blir lite obehagligheter när man ställer bedragaren inför ett avslöjande. Ett råd: se till att du har någon med dig, så att du inte sitter där ensam med honom. Mannen kommer att förklara sig kränkt och missförstådd och oskyldigt misstänkt, han har ju förklaringar till sitt beteende varje gång. Mitt råd till alla är att inte flytta så snabbt ihop med någon som man inte har varit tillsammans med en tid och verkligen lärt känna. Bor man på var sitt håll går det lättare att göra slut än om man ska dela på bohag, skaffa nya bostäder o s v. .

Anne-L: Är det vanligt att bedragare är uppväxta i en miljö som accepterar just "bedrägeri" för egen vinnings skull och/eller en miljö som även saknar empati, under uppväxten ?
Görel Kristina Näslund: Ja, många av dessa personer kommer från mindre god uppväxtmiljö och har inte som andra fått lära sig hederlighet och respekt för andras egendom.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av luvcatz - Torsdag 25 jan 19:41

Shooo, nu testar jag att blogga igen!   Jag har haft uppehåll sedan 2017 - var tar tiden vägen? Nu äre ju 2024 i jösse namn.... Ok, livet kom emellan, har hunnit ändra karriär, har hunnit flytta, blivit mormor två gånger och åren har bara passe...

Av luvcatz - 8 april 2016 16:30

Sitter här i vårt omväxlande aprilväder, plus tre idag o inte lika stormigt som igår. Känslan av vårfåglars sång o lite regntunga moln är likadan varje år denna årstid. Alla vet att snart smäller det till o blir vår på riktigt, bara man härdar ut apr...

Av luvcatz - 8 april 2016 12:45

Häromdagen pratade jag med en vän om min nästa resa som är i Juni till Oslo.  - Då har jag besökt alla huvudstäder i Norden sa jag, nu ere dags att sätta huvudstäder i Europa på min bucket list!!!   Vad händer?? Kvällen efter ringer min förstfödd...

Av luvcatz - 27 februari 2016 08:52

wiiii, solen lyser över oss i Nypan idag. Man hör småfåglar kvittra. De e -4 men solen värmer o nånstans känner man att våren är på ingång..... det är framförallt ljuset som har återvänt o de ger hopp om livet.   Februari månad är snart slut, jag har...

Av luvcatz - 22 februari 2016 19:56


Lord, vilken bloggtorka jag har haft..... Inget speciellt som jag haft åsikter om eller heller för den delen velat dela med mig av.... Januari var tack o lov en skööön månad - yes, var på all inclusive två veckors solresa, åkte när snön kom o termome...

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards