luvcatz

Direktlänk till inlägg 11 juni 2014

Måsfågel som maskrosbarn

Av luvcatz - 11 juni 2014 20:25

Varje sommar på vår parkeringsplats får en liten måsunge växa upp. På taket på grannhuset finns ett bo med ungar. Var år ramlar en unge ner lagom tid efter kläckning näre börjar bli trångt i boet. Av nån fantastisk anledning så överlever ungen fallet, den är ju typ två-tre veckor från flygfärdig. Varje sommar ska ungen vandra på vår parkering dag ut o dag in o favoritstället för skydd från all fara är under min bil.

Jag har p-platsen längst in mot stenmuren o där e ungen trygg. Alla vi som bor här é givetvis måna om att inte köra över ungen men det är ett helvete att ta sig till eller från bilen för lillmåsen har tre - fyra "barnvakter" som turas om att mata ungen o skydda den mot faror o människor. Vi människor blir fullständigt bombarderade med måsskit när vi tänker ta oss till bilarna. Bilarna är nerskitna o många på gården går med paraply till sin bil. Det ser säkert helt sjukt ut för utomstående som ser oss boende på väg till bilarna - alla springer o håller skydd för huvud o ögon ungefär som om vi skulle bli anfallna som i filmen "fåglarna" med #Hitchcock.

Meeeh jeesus vilken traumatisk uppväxt för de små dunbolstrena som landar på vår parkering. Maskrosungar som ändå återvänder hit när det är dags för dem att lägga ägg nästa år.

De envisas med att upprepa sig - äre så att måsar lägger ägg där de själva växt upp? Eller äre ett nytt måspar som flyttar in i ett övergett näste o inte vet bättre att en av deras ungar ska bli en "streetsmart maskrosunge" - fostrad av tre - fyra tuffa ansvarsfulla måsar o de enda leksakerna han har är bildäck. Hmmmm... man undrar juh.//fridens


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av luvcatz - Torsdag 25 jan 19:41

Shooo, nu testar jag att blogga igen!   Jag har haft uppehåll sedan 2017 - var tar tiden vägen? Nu äre ju 2024 i jösse namn.... Ok, livet kom emellan, har hunnit ändra karriär, har hunnit flytta, blivit mormor två gånger och åren har bara passe...

Av luvcatz - 8 april 2016 16:30

Sitter här i vårt omväxlande aprilväder, plus tre idag o inte lika stormigt som igår. Känslan av vårfåglars sång o lite regntunga moln är likadan varje år denna årstid. Alla vet att snart smäller det till o blir vår på riktigt, bara man härdar ut apr...

Av luvcatz - 8 april 2016 12:45

Häromdagen pratade jag med en vän om min nästa resa som är i Juni till Oslo.  - Då har jag besökt alla huvudstäder i Norden sa jag, nu ere dags att sätta huvudstäder i Europa på min bucket list!!!   Vad händer?? Kvällen efter ringer min förstfödd...

Av luvcatz - 27 februari 2016 08:52

wiiii, solen lyser över oss i Nypan idag. Man hör småfåglar kvittra. De e -4 men solen värmer o nånstans känner man att våren är på ingång..... det är framförallt ljuset som har återvänt o de ger hopp om livet.   Februari månad är snart slut, jag har...

Av luvcatz - 22 februari 2016 19:56


Lord, vilken bloggtorka jag har haft..... Inget speciellt som jag haft åsikter om eller heller för den delen velat dela med mig av.... Januari var tack o lov en skööön månad - yes, var på all inclusive två veckors solresa, åkte när snön kom o termome...

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards