luvcatz

Alla inlägg den 30 april 2014

Av luvcatz - 30 april 2014 16:34

eller glad valborg kan man oxå säga  Ikväll har SMHI lovat snöblandat regn hos oss men någonstans i Sverige äre säkert varmt o vindstilla. Som tonårsförälder bör ni vara vaksamma. Första fyllan brukar vara en klassiker på Valborg o ju kallare desto bättre för då går ungarna hem tidigare. Här i huset har hjärtat bjudit hem lite vännor innan de ska ut på stan med sina Beppemössor, det lär vara en hel del blivande studenter på stan o hojta ikväll. Vilken lycka, de anar inte att de har sin absolut bästaste tid i livet just i dagarna till studenten. Sen äre ett måste att skaffa jobb, även för de som ska fortsätta till högskolan får lov att ta studielån o behöver oxå jobb däremellan - fan vilket tufft uppvaknande. Just i denna tid när ungdomsarbetslösheten är enormt kraftfull. Fjantiga arbetsåtgärder vimlar det av men de som går ut skolan har juh karens o måste således ha arbete från första arbetslösa dagen.


Imorse fick jag ett samtal från vakten på jobbet, de hade ett paket till mig för avhämtning - jag blev så nyfiken så jag hoppade in i samordnarnas bil mesamma o gasade iväg. Paketet var en tårta, från en transportfirma som jag ofta använder mig av. Jag blev ganska hyllad av kollegorna som fortfarande käkade tårta, halva styrkan går ju på div dieter. Det som blev över av tårtan lämnade jag in till grabbarna i vakten när jag gick hem, tyckte nog att de oxå var värda lite valborgslyx. Jobbade bara till ett idag o drog hem o softade, gick på ansiktsbehandling o ser bara fram emot en trevlig valborg o en skön ledig dag på första maj. Jag är juh ingen sån där demonstrant som tågar i paraden. Softar nog hellre o njuter av en ledig dag för oss arbetstagare. Fast jag kommer att gå ut imorron, behöver juh samla steg för stegräknartävlingen på jobbet. Vi skämta om att jag skulle göra ett plakat - SAMLAR O RÄKNAR STEG - så kunde jag oxå ha en anledning o marschera, haha fast nä, jag kan gå ändå utan alla falska tal om framtida löften o dravel från diverse politiker. Ha en underbart fin Valborg alla fina//fridens

  Här är den fina tårtan jag fick idag 

 

Har ni tänkt på varför vi firar Valborg? Slog upp följande på Wikipedia//luvcatz 

"Valborgsmässoaftonsista april eller vardagligt valborgfinlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i EstlandFinland,LettlandSverigeTjeckienSlovenien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg.

Valborg blev helgonförklarad den 1 maj (som sedan firades som Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med den germanska hedendomens denna dag hållna vårfester, som av den kristna övertron stämplades såsom häxförsamlingar. Särskilt trodde man att häxorna på Valborgsmässonatten (mellan den 30 april och den 1 maj) red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bland annat genom scenen "Walpurgisnacht" i Goethes Faust), och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen (med rop, skott och horn) och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa till sitt ursprung hedniska vårseder. Valborgskulten, som uppstod efter hennes död år 779, kom i hög grad att handla om skydd mot häxor och onda andar.[1][2]

Valborgsmässoafton infaller på solens "kvartspunkt" i solhjulet, mitt emellan vårdagjämning och midsommar, och motsvaras av det hedniska Beltaine".

Av luvcatz - 30 april 2014 10:15

Bloggutmaning 365 se gärna alla utmaningar här


"Jobbar du för att leva, eller lever du för att jobba"?

 

Håhå jaja, om jag inte behövde pengar till mat, hyra o försörja barnen så skulle jag nog inte jobba. Har på tok för lite fritid o en hel drös med länder som jag vill besöka på min bucket list. Enkelt jag jobbar för att överleva sen har jag juh en himla tur att få jobba med kollegor o arbete jag trivs med//luvcatz

 

Av luvcatz - 30 april 2014 06:30

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards