luvcatz

Direktlänk till inlägg 4 mars 2014

Kursare

Av luvcatz - 4 mars 2014 23:09

Vilket härligt avbrott i vardagen. Jävlar vad info det har blivit idag. Idag om den allmänna pensionsfonden o imorron fortsätter vi med tjänstepensionen. Eeeeyyyhh, trodde det skulle vara så mycket mer komplicerat än vad det är. Idag finns hemsidor, appar o all möjliga beräknings o rådgivningsverktyg. Gissa om jag ska sätta igång o placera min tjänstepension i fonder eller aktier. Det kan ge tusenlappar i slutänden... Har jue många år kvar....


Alla kan göra aktiva val, man har juh bara blivit skrämd av all propaganda. Orangea kuvert, Pensionsmyndigheten, SPP, allmänna pensionsfonden, tjänstepension - försäkringar, kollektivavtal.... è lite fullmatad både i huvudet o i magen... Kurser o konferenser innebär stillasittande o många fikapauser. Härligt att den é i vår vackra hufvudstad oxå, gillar att shoppa o strosa runt i denna vackra stad. En mycket trevlig o annorlunda dag är nu slut, bäst att sova lite - om det går. Fast nu é ja juh på Elite hotell, kanske sover bättre   Tipsar om en toppenapp, gör det enkelt för er, ung som gammal, från första intjänade kronan går det åt 18,5% till er framtida pension - påverka det lilla ni kan påverka, det är avgifterna som kan komma att göra skillnad för er//fridens


               


Finansinspektionen har tagit fram #appen Gilla Din Ekonomi. I appen finns broschyrer och lärarhandledningar att läsa i bläddervänligt format samt filmer att se som har tagits fram inom nätverkets olika utbildningsprojekt. Nyttiga länkar och telefonnummer, ordlistor, checklistor samt länkar till Gilla Din Ekonomi i sociala medier kommer också gå att hitta.

Appen kan kostnadsfritt laddas ner på App Store och Google Play.


 


"#GillaDinEkonomi är ett landsomfattande nätverk som startats av myndigheter, organisationer och finansiella företag för att samarbeta om folkbildning i ekonomiska och finansiella frågor

Syftet är att ge medborgare i hela landet – och i alla åldrar – bättre möjligheter att klara de ökade kraven från samhället på att kunna fatta olika ekonomiska och finansiella beslut i livet.

Tanken är att såväl statliga som privata aktörer här har ett gemensamt intresse i att stötta konsumenterna. Målet är ett större privatekonomiskt självförtroende åt alla, med hjälp av olika folkbildningsinsatser".

 
 
natalia

natalia

5 mars 2014 21:11

Gud vad fina bilder :D

http://nattis98.bloggplatsen.se

luvcatz

5 mars 2014 22:17

Tack :)

 
Pensionsmyndigheten

Pensionsmyndigheten

11 mars 2014 11:18

Hej luvcatz!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna förklara några av begreppen du skriver om.
Men först vill jag säga att det är jättekul att läsa att du vill sätta igång och se över din pension och ditt pensionssparande!
Ditt orange kuvert som du får från oss, Pensionsmyndigheten, innehåller information om din allmänna pension. I den kan du bland annat se hur mycket du hittills har tjänat in till pensionen och hur det går i ditt sparande av premiepensionen.
I din allmänna pension finns en liten del som heter premiepension, i den kan du själv välja vilka fonder den ska sparas i. Man kan göra fondbyten när man vill helt kostnadsfritt hos oss, och behöver man hjälp så har vi en fondvalsguide som man hittar på vår hemsida. Det finns också bra förvalsalternativ att välja på om man inte själv vill eller kan välja fonder: www.pensionsmyndigheten.se/StatensForvaltningsalternativ.html
För att få en bra pension är det bra att ha koll på att arbeta vitt, arbeta länge och att ha tjänstepension.
SPP är tjänstepension och den får du därför att din arbetsgivare har ett kollektivavtal. Även hos tjänstepensionsbolagen brukar man ha möjlighet att göra egna placeringar, så jättebra att du även kollar upp den delen.
Genom att logga in på vår hemsida får du snabbt och enkelt en bra översikt om vilka du får pension ifrån: www.pensionsmyndigheten.se/prognos
Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som heter NewsMachine och som visar träffar på internet som handlar om pension.
Om du har frågor om pension är du välkommen att ställa dem direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.
Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten

http://www.facebook.com/fragaompension

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av luvcatz - Torsdag 25 jan 19:41

Shooo, nu testar jag att blogga igen!   Jag har haft uppehåll sedan 2017 - var tar tiden vägen? Nu äre ju 2024 i jösse namn.... Ok, livet kom emellan, har hunnit ändra karriär, har hunnit flytta, blivit mormor två gånger och åren har bara passe...

Av luvcatz - 8 april 2016 16:30

Sitter här i vårt omväxlande aprilväder, plus tre idag o inte lika stormigt som igår. Känslan av vårfåglars sång o lite regntunga moln är likadan varje år denna årstid. Alla vet att snart smäller det till o blir vår på riktigt, bara man härdar ut apr...

Av luvcatz - 8 april 2016 12:45

Häromdagen pratade jag med en vän om min nästa resa som är i Juni till Oslo.  - Då har jag besökt alla huvudstäder i Norden sa jag, nu ere dags att sätta huvudstäder i Europa på min bucket list!!!   Vad händer?? Kvällen efter ringer min förstfödd...

Av luvcatz - 27 februari 2016 08:52

wiiii, solen lyser över oss i Nypan idag. Man hör småfåglar kvittra. De e -4 men solen värmer o nånstans känner man att våren är på ingång..... det är framförallt ljuset som har återvänt o de ger hopp om livet.   Februari månad är snart slut, jag har...

Av luvcatz - 22 februari 2016 19:56


Lord, vilken bloggtorka jag har haft..... Inget speciellt som jag haft åsikter om eller heller för den delen velat dela med mig av.... Januari var tack o lov en skööön månad - yes, var på all inclusive två veckors solresa, åkte när snön kom o termome...

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards