luvcatz

Direktlänk till inlägg 1 mars 2014

Obra!

Av luvcatz - 1 mars 2014 11:50

Inte den roligaste läsningen på #Di imorse   Det är som det är med världen - allt hänger ihop, globaliseringen gör att vi påverkas av varandra, hur knepigt det än känns att våra #industrier i Sverige påverkas av vad som händer på andra sidan jorden, så äre ett faktum - Vi måste hjälpas åt, vart än i världen befinner oss - det jag gör för dig, vill jag att du gör för mig.

I Januari läste jag i veckans affärer om 10 avgörande faktorer för världsekonomins utveckling

Där stod bla om stabil tillväxt i Kina, återindustrialism i Amerika o att den ekonomiska tillväxten förväntades öka till 3,1% under 2014 - (jämf 2,3% 2013) - vad säger det oss, vanliga, icke så smarta nationalekonomer när vi lekmän nästa månad matas med info om industrins nedgång i Kina, krisen i Ukraina - när galna ledare som Putin får hålla på? Ska han ha Ryssland till en stormakt igen? Vad driver en sån  ledare? Obama hotar med att Ryssland kommer att få betala - betala med vaddå?? Detta stora korrupta land med så många naurtillgångar - gör någe bra av det istället!!! Man blir juh irriterad för mindre. Kalla kriget é slut, vakna året är 2014!


Nästa dag läser vi om presidentens nya lag i Uganda - homosexuella dömst till livstids fängelse?? Vad är det med världen idag? Varifrån kommer världens ledare? Psykopater tar över o vi orkar inte ta in mer skit från nyheterna. Jag brukar stänga öronen på nyhtestimmen för det är en våldtäkt i mitt hem att höra allt elände som sker. Man känner sig otillräcklig o så liten - funderar på meningen med livet o andas. Krig, fred, tillväxt, fattigdom, kärlek o människor - allt kan omräknas i ekonomiska termer. Finns det kvinnor i maktpositioner? Vem har varit utmärkande sen järnladyn Thatcher försvann? Såg iaf en liten artikel om kvinnor i näringslivet i VA, endast för svenska företagare - men vi är nog en bra förebild för många länder - om de nu skulle bry sig! Ok, nu spåra jag ur lite från den egentliga artikeln som tände mig imorse - men jag é jue inte nån nationalekonom - é en liten liten länk i detta enorma kugghjul! O tankarna bara far iväg när man börjar läsa nyheterna.

Som liten medborgare i lilla landet lagom tar man sig ett glas mellanmjölk o klagar lite över den uteblivna solen idag med//luvcatz

Kinas industri nära nedgång

Uppdaterad 2014-03-01 09:37. Publicerad 2014-03-01 07:49

Foto: TT

Tillväxten i Kinas tillverkningsindustri kan vara på väg att mattas av. I februari föll landets officiella inköpschefsindex (PMI) till 50,2, den lägsta siffran på åtta månader, visar officiell statistik.

Det var tredje månaden i rad som index föll. En siffra över 50 tyder på tillväxt, allt därunder signalerar nedgång.

 

2013 växte Kinas BNP med 7,7 procent, den lägsta ökningstakten sedan 1999. I år väntas BNP växa med 7,5 procent.

 
 
 
Ingen bild

Tomas

1 mars 2014 14:03

Problemet är ju mätta marknader och metaspelet som pågår på aktiemarknaden. Vi spelar med ändliga resurser, vilket är en förutsättning för ekonomin, men ekonomin i sig har inget slutspel utan fortsätter för evigt. Evig tillväxt med ändliga resurser är inte möjligt. Liksom kommunism faller marknadsekonomi lite på eget grepp. Men mänskligheten har ett ess i rockärmen: Idérikedom! Vår oändliga resurs. Jag tror på satsningar inom förnyelsebar energi och forskning som den nya stora marknaden.

luvcatz

1 mars 2014 14:25

Bra där :)

Jag håller med o tror på idérikedom, men de goda idéerna måste belysas mer i nyheter o reportage :-)

Ha en fantastisk dag, fina du :)

 
Amanda

Amanda

1 mars 2014 14:27

sv: tack kram

http://amandacarlberg.com

luvcatz

1 mars 2014 15:29

:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av luvcatz - Torsdag 25 jan 19:41

Shooo, nu testar jag att blogga igen!   Jag har haft uppehåll sedan 2017 - var tar tiden vägen? Nu äre ju 2024 i jösse namn.... Ok, livet kom emellan, har hunnit ändra karriär, har hunnit flytta, blivit mormor två gånger och åren har bara passe...

Av luvcatz - 8 april 2016 16:30

Sitter här i vårt omväxlande aprilväder, plus tre idag o inte lika stormigt som igår. Känslan av vårfåglars sång o lite regntunga moln är likadan varje år denna årstid. Alla vet att snart smäller det till o blir vår på riktigt, bara man härdar ut apr...

Av luvcatz - 8 april 2016 12:45

Häromdagen pratade jag med en vän om min nästa resa som är i Juni till Oslo.  - Då har jag besökt alla huvudstäder i Norden sa jag, nu ere dags att sätta huvudstäder i Europa på min bucket list!!!   Vad händer?? Kvällen efter ringer min förstfödd...

Av luvcatz - 27 februari 2016 08:52

wiiii, solen lyser över oss i Nypan idag. Man hör småfåglar kvittra. De e -4 men solen värmer o nånstans känner man att våren är på ingång..... det är framförallt ljuset som har återvänt o de ger hopp om livet.   Februari månad är snart slut, jag har...

Av luvcatz - 22 februari 2016 19:56


Lord, vilken bloggtorka jag har haft..... Inget speciellt som jag haft åsikter om eller heller för den delen velat dela med mig av.... Januari var tack o lov en skööön månad - yes, var på all inclusive två veckors solresa, åkte när snön kom o termome...

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards