luvcatz

Alla inlägg den 23 januari 2014

Av luvcatz - 23 januari 2014 21:29

Gaaah, vakna imorse o det var 11 minus! Men allt é relativt, tänk dem i kiruna - jag ska fan inte klaga. Igår bestämde jag ihop med tokgoa väninnorna att vi går ut på fredag. Najs att komma ut o svänga lite, ska inviga nya nattklubben med åldersgräns på 23  Läste precis i en bloggares inlägg att tjejkompisar é viktiga - det skriver jag under på. Jag hade nog inte räknat med att vi skulle vara lediga alla fyra samtidigt förrän vår kryssning i februari. Men med lite pusslande så gick det juh. Jupp, sådär härligt spontant. Idag träning o gómöte med en fin vän, imorron dans - livet är till för att levas - motgångar o medgångar om vartannat, vandra backe upp o backe ner - åh, tänk om man kunde åka snålskjuts ibland :/ bara gilla läget. Fin kväll till alla ute i etern//fridens



Av luvcatz - 23 januari 2014 10:15

Bloggutmaning 365 se gärna alla utmaningar här: http://liie.se/2013/december/var-med-pa-bloggutmaning365.html 

 

"Om du fick välja fritt på alla djur i hela världen, vilket skulle du ha som husdjur"?

 

Enkelt - Jag vill ha en svart leopard, en egen panterkatt som givetvis skulle vara tam dåh :) Jag har alltid sagt att om karma existerar så ska jag bli en katt i mitt nästa liv - kanske hos en crazy catlady   

Mitt livs första katt var svart burma-bonnkatt mix. Hon var så där vackert brunsvart över hela hon, inte en vit fläck o pälsen blänkte. Lina-Kajsa som hon hette var en självständig dam som var utekatt! Jag släppte ut henne på morgonen när jag gick till skolbussen, hon hängde mé o vinkade av mig, sen kom hon löpandes när jag kom hem på kvällen o följde med in. Som en katthund! Hon älskade att sitta på min axel när jag cyklade, ja hon var med överallt//luvcatz

 

 

 

Den gen som ger melanism är en recessiv hos leoparder som är stabil i populationen. Genen ger ett överskott av melanin, svart färgpigment, och färgar i olika utsträckningar de normalt ljusa delarna av djurets päls svart eller mörk. Ofta kan de helt svarta markeringarna skönjas även i pälsen hos en vid första anblicken helt svart individ. Den melanistiska fasen förefaller vara mer framgångsrik i områden med mindre ljus i omgivningen, som mycket tät djungel. Genen anses dessutom länkad till vissa mindre fördelar i immunförsvar.

Den svarta leoparden har sedan länge uppfötts i fångenskap (vilket genom inavel negativt påverkat djurens temperament). Det fläckiga mönstret är hos dessa exemplar synligt i vissa vinklar, likt effekten hos målat silke.

Svarta leoparder är kända från fuktiga och tätt vuxna skogsområden i sydvästra KinaBurmaAssam och Nepal, även från Travancore och andra områden i södra Indien och de sägs vara vanliga på Java och på södra Malackahalvön, i det sistnämnda området kan de vara vanligare än "normala" fläckiga leoparder. Mindre vanliga är de i Afrika, men har rapporterats i både Etiopien, regnskogarna runt Mount Kenya och i Aberdares. Peter Turnbull-Kemp beskrev ett exemplar i regnskogen i Kamerun.

Att mödrarna till svarta ungar skulle förskjuta sina "missfärgade" ungar är bara en myt. Däremot finns vissa risker i och med det försämrade temperament som inavlade svarta leoparder uppvisar, i samband med fortplantningen - detta kan delvis förklara den något lägre fertiliteten hos svarta leoparder, 1.8 jämfört med 2.1 hos fläckiga exemplar (Funk And Wagnalls' Wildlife Encyclopedia).



 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards