luvcatz

Direktlänk till inlägg 18 januari 2014

meeeh året är 2014

Av luvcatz - 18 januari 2014 09:52

Vad gör det för skillnad att en eller fler svenska politiker tar avsteg från att närvara i Sotjji? Det är OS kommittén som ska hängas - 2014 o satsa på Sotji?? Man läser om miljöförstöring, kränkningar av journalister, homosexuella o etnisk rensning - gud vet vad! Ska det vara såhär? Förstår att det ligger mycket under ytan både politiskt o finansiellt men man får hoppas att inte maffian varit framme//luvcatz

 

Ryssland backar i gayfrågan - under OS

I juni införde Ryssland lagen mot ”gay-propaganda”.

Men efter protester häver man nu det – under Vinter-OS.

– Om situationer uppstår under spelen kommer det att bli upplopp, säger IOK-medlemmen Gerhard Heiberg till norska VG. 

Putin har infört en lag mot homosexuell ”propaganda”.

Putin har infört en lag mot homosexuell ”propaganda”.Foto: Matt Dunham/AP

Flera ryska toppolitiker har försvarat lagen mot ”gay-propaganda” som upprättades i juni. Men efter stark kritik från hela världen gör man nu en helomvändning – och upphäver lagen under Vinter-OS.

– OS är en viktig internationell händelse. Vårt uppdrag är att vara politiskt korrekta och så toleranta som vi kan. Därför har vi beslutat att detta inte ta upp frågan under spelen, säger regeringens ansvarig för sport, träning och ungdom, Igor Ananskikh enligt nyhetsbyrån Interfax, skriver ryska tidningen RT.

Har skrivit under "värdstadskontrakt"

Så sent som igår sade Rysslands idrottsminister Vitaly Mutko att inga undantag skulle göras mot utländska idrottare eller besökare under spelen i Sotji.

– Ingen förbjuder en idrottsman med en otraditionell sexuell läggning att komma till Sotji, men om han går ut på gatan och börjar propagera det, då kommer han givetvis att få stå till svars, sade Mutko till RT.

Gerhard Heiberg, 74, medlem i den Internationella Olympiska Kommittén (IOK), menar att Ryssland måste ändra lagarna för att få lov att vara OS-värd.

– Jo, de måste ju ändra lagen under mästerskapet. De har ju skrivit under ett så kallat ”värdstadskontrakt” när de fick spelen. Där är det klart att diskriminering vad gäller religion, ras, hudfärg, politisk ståndpunkt eller sexuell läggning inte ska förekomma, säger han till norska VG.

På frågan vad som händer om någon skulle tvingas stå till svars under OS svarar Gerhard Heiberg:

– Då blir det upplopp! Vi håller oss till avtalen och det måste arrangören också göra. Det tror jag att båda parter förstår. För att göra ett lyckat mästerskap, vilket Ryssland givetvis vill, så har de nog inget val.//Petter J Larsson

AFTONBLADET LÖRDAG 18 JANUARI 2014 - Årets Dagstidning digitalt.

Olympiska vinterspelen 2014, de tjugoandra (XXII) olympiska vinterspelen, hålls 723 februari 2014 i Sotji i Ryssland. Det blir första gången som Ryssland anordnar dessa spel.//Wikipedia

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av luvcatz - Torsdag 25 jan 19:41

Shooo, nu testar jag att blogga igen!   Jag har haft uppehåll sedan 2017 - var tar tiden vägen? Nu äre ju 2024 i jösse namn.... Ok, livet kom emellan, har hunnit ändra karriär, har hunnit flytta, blivit mormor två gånger och åren har bara passe...

Av luvcatz - 8 april 2016 16:30

Sitter här i vårt omväxlande aprilväder, plus tre idag o inte lika stormigt som igår. Känslan av vårfåglars sång o lite regntunga moln är likadan varje år denna årstid. Alla vet att snart smäller det till o blir vår på riktigt, bara man härdar ut apr...

Av luvcatz - 8 april 2016 12:45

Häromdagen pratade jag med en vän om min nästa resa som är i Juni till Oslo.  - Då har jag besökt alla huvudstäder i Norden sa jag, nu ere dags att sätta huvudstäder i Europa på min bucket list!!!   Vad händer?? Kvällen efter ringer min förstfödd...

Av luvcatz - 27 februari 2016 08:52

wiiii, solen lyser över oss i Nypan idag. Man hör småfåglar kvittra. De e -4 men solen värmer o nånstans känner man att våren är på ingång..... det är framförallt ljuset som har återvänt o de ger hopp om livet.   Februari månad är snart slut, jag har...

Av luvcatz - 22 februari 2016 19:56


Lord, vilken bloggtorka jag har haft..... Inget speciellt som jag haft åsikter om eller heller för den delen velat dela med mig av.... Januari var tack o lov en skööön månad - yes, var på all inclusive två veckors solresa, åkte när snön kom o termome...

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards