luvcatz

Alla inlägg den 31 augusti 2013

Av luvcatz - 31 augusti 2013 17:48

PUBLICERAD 2013-08-30 18:47

Socialdemokraternas partiledare tiger om en av partiets i särklass dyraste reformer. Och det är en känslig balansakt. Det handlar om ett höjt tak i a-kassan.

I dag är det en av tio som får ut åttio procent av lönen vid arbetslöshet. Taket i a-kassan har inte höjts på mer än tio år och ersättningsgraden har sjunkit gradvis under både S- och M-ledda regeringar.

Samtidigt har S ett höjt tak i a-kassan som en av sina dyraste reformer. Takhöjningen från 680 till 910 kronor per dag kostar 3,5 miljarder kronor enligt det senaste förslaget som presenterades i partiets budgetmotion för 2013. Bara åtgärderna för att bekämpa ungdomsarbetslösheten kostar mer. Och S ligger fast vid a-kasseförslaget också i den kommande budgeten, enligt flera samstämmiga källor till di.se.

Samtidigt har Stefan Löfven i sina nu cirka 20 tal som partiledare bara nämnt arbetslöshetsförsäkringen eller a-kassan vid namn vid ett enda tillfälle. Det var vid LO:s partikongress förra våren. Det visar en genomgång som SvD gjorde i våras och som di.se har följt upp - Stefan Löfven är knäpptyst om a-kassan.

Det är i högsta grad ett medvetet val, enligt den S-märkta statsvetarprofessorn Ulf Bjereld.

”De som vill ha höjd a-kassa vet ändå var man har S. Däremot är man rädd att man genom att tala om ett höjt tak i a-kassan pekas ut av de borgerliga partierna som ett bidragsparti”, säger han.

Om det är rätt val är för tidigt att säga, menar han. Men samtidigt finns en längtan efter att ta ideologisk strid i viktiga frågor och en trötthet på att taktiskt förhålla sig till alliansen.  

”Den längtan finns och den tröttheten finns. Men så länge som de rödgröna har ett så stort övertag som de har och man ser ett regeringsskifte vid horisonten, så är man nöjd med detta. Men om övertaget skulle försvinna så skulle de rösterna göra sig mer hörda. Just nu tiger hälsan still”, säger Ulf Bjereld vidare.

För LO som just nu håller på att utarbeta sin valstrategi är frågan om en högre a-kassa viktig.

”Vi kommer att bilda opinion om den frågan och ha med den i vårt valmanifest”, säger LO:s valledare Elisabeth Brandt Ygeman till di.se.

LO-förslaget går ut på att gradvis höja taket och samtidigt sänka ribban för vilka som kvalificerar sig. Ersättningen ska dessutom stiga i takt med den allmänna prisnivån i samhället. Första året kostar reformen 5 miljarder. Sedan blir det dyrare, men hur mycket vill inte ordföranden Karl Petter Thorwaldsson säga.

”Det är jag inte helt säker på. Förslaget bygger på att vi har en lägre arbetslöshet när det införs”, säger Karl Petter Thorwaldsson till di.se. 
”Hade jag haft en mer säker siffra hade jag inte varit rädd för att säga den”, fortsätter han.

LO:s offensiv kan vara ett problem eller en tillgång för Socialdemokraterna. Vilket det blir ligger i LO:s händer.

”Om LO börjar hacka på Socialdemokraterna för att de inte pratar om a-kassan, så kan det bli en belastning att S inte driver frågan. Men om de inte gör det så kan det vara en draghjälp. Då kan S fortsätta ligga lågt”, säger statsvetarprofessor Jonas Hinnfors vid Göteborgs universitet.

Vad tycker du om att S partiledare inte nämner a-kassan? 
”Jag tror mer att det är en slump”, säger Karl Petter Thorwaldsson till di.se.

Men skulle du önska att Socialdemokraterna tog strid i frågan och var mer ideologiska eller är du nöjd?
”Den viktiga frågan för Socialdemokraterna och för arbetarrörelsen är att vi har den bästa politiken för att sätta människor i arbete. Folk i Sverige är dödsledsna på att vi ska fastna på 8 procents arbetslöshet”, säger han.

 

Av luvcatz - 31 augusti 2013 14:41

Jag bara älskar att det fnissas så mycket här hemma//Carpe Diem


fnitter

halvkvävt skratt

småskratt

dämpat skratt

flin

grin

garv

flabb

Av luvcatz - 31 augusti 2013 11:38

Vaknade av att det plingade i telefonen, sms... sån jävla huvudvärk, bara att pallra sig upp o ta en tablett o sätta på kaffet. Kissarna trampade otåligt runt fötterna på mig när jag fumlade ut i köket. Har nog sovit för länge, visst kan man vakna med huvudvärk då? Jag har ju aldrig sånt annars.... Vaknade halv elva!!!!!!!!!!

Jag behövde väl sova, det blev sent igår för att vara en fredag, somnade i soffan o vaknade till när hjärtat o hennes vän smög in, vännen skulle sova här så soffan bytte jag till sängen o somnade genast om :)


Det blev sent igår från kontoret oxå, var visst den sista i korridoren som lämnade. Oh, ja, jag fick ett gott tips igår när jag stod ute i rökrutan av fransosen på marknadsavd. (kommer aldrig ihåg vad han heter) Vi pratade om hur mycket det var nu på företaget och hur röriga vissa dagar var, jag beskrev hur jag organiserade röran, för att lämna jobbet på jobbet, so to say, så han tipsade mig om en bok av David Allen, GTD . Getting things Done, o berättade hur han organiserat allt på sitt skrivbord för att inte ta med sig jobbet hem.....


Allt från att hantera din e-post eller om vilka tricks du ska ta till för att bli mer effektiv på jobbet. Svensk titel, David Allen ”Få det gjort”. - Svart bälte i vardagseffektivitet.

 

Satt i telefonmöte o fick sms från hjärtat - "Vattnet e svart, kan inte duscha" .... hehe - jag " du vet ju att de byter vattenrör, det är därför gatan e avstängd, låt det rinna o se om det klarnar, eller duscha hos en vän" vad kan jag göra.... hehe morsa uberalles.

Jaa, så det gav henne en god ursäkt till att hon inte hunnit diska.... så jag diskade och dammsög när jag kom hem. Hon hade dock handlat enl. ö.k Vi delar på hushållet rätt bra o hon e så duktig på att laga mat.... men städa rummet........ vi ska ha ett snack hjärtat!


Igår kväll kom regnet och åskan, det var en fantastisk urladdning o man var glad åt att sitta under tak. Det känns att hösten är här, luften e hög o klar liksom..... värmen e borta, idag e det bara 14 grader hos mig, men solen visar sig mellan molnen periodvis, då är det rart.


Åh, fick ett underbart inlägg på fejjan av min "son" i staterna, blev så glad inombords. Jag säger bara det, den grabben kommer att bli någe stort en dag. Sån karisma och charm, älskar honom som mitt eget barn.   

Fick ett annat fint meddelande på fejjan, lite kryptiskt än så länge, men hoppas det klarnar med tiden med vad hon menar. Sånt gör mig glad!


Tjejorna sover fortfarande så jag har släpat in pc i sovrummet o ligger o kollar igen tv play avsnitt jag missat i veckan, bloggar, läser tidningen, chattar på datesida o facebookar - Man e aldrig ensam, eeeyyy   


Hahaha, hjärtat har skrattat så gott åt att jag ska göra serious business av datingen, hehe, hon ska hjälpa mig ta några nytagna foton, eftersom den sidan kräver av mig att jag ska ha foton för att få se andras foton, hehe, morsan e pinsam igen..... Nä, skämt åsido, jag räknar inte med att hitta drömprinsen, jag e så jävla picky nuförtiden. Har bränt mig o gjort fel.... Jag har ingen brådska heller, det finns en miljon karlar där ute, bara att ge sig ut o simma i dammen på mina villkor....

Vet exakt vad jag inte vill ha, det är dock såna jag verkar dra åt mig - contradictions in terms..... och nu när jag vet det, så börjar formen av vad jag vill ha att klarna. Så det är bra, att jag kastar mig ut även här... it takes two to tango. De man absolut inte vill se kan man ju enkelt blocka....

Jag lever ju intensivt socialt i verkligheten, träffar otroligt fina människor hela tiden, så idag e det skönt att ha en soffdag o vara bara hemma o softa, inte vara så trevlig o social....


Måste ha lite manikyr, ska ut med svärdottern o ta en bira ikväll, det blir trevligt att höra hur hennes vecka har varit. Vi saknar ju båda två min förstfödde.... Chattade lite med honom i veckan, han e så glad, hade täljt sig i tummen några gånger men var tillfreds med situationen. Jag sa att han inte skulle göra så någe mer, vi får väl se om han lyssnar till sin lilla mamma   

Han tycker jag skulle börja twittra, för jag har så otroligt dåliga kommentarer och uttryck till det mesta. Hehe, när jag e som mest stressad kan jag bala taklänges, säga fel ordföljd, svara helt goddag yxskaft, det har vi skrattat åt många gånger... det kanske vore kul, att snabbt kasta ut dagens tokighet i etern så man kan gå tillbka o se hur förvirrad man egentligen e´....


Idag har jag ingen låt i skallen, det känns tomt... :/ ska stänga ner en stund o komma ikapp mig för dagen o se om låten kommer när huvudvärken släpper o jag rensat tankarna lite, ha en fin dag alla där ute//fridens




Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards